Kerstviering

De jaarlijkse kerstviering is bij veel bedrijven een verplicht nummertje, zo lijken veel directeurs en managers het in ieder geval te ervaren. Hun beeld? Medewerkers komen met tegenzin, bestormen het eet en
drinkbuffet zo gauw het geopend wordt en meteen na het uitdelen van de kerstpakketten gaan de eersten weer naar huis of ergens anders een drankje doen. Niet geheel conform de intenties van kerst dus. Maar
wat is daaraan te doen?


Toch inhoud
Vier jaar geleden alweer kregen we van een Limburgs MKB-bedrijf de opdracht om wat meer leven in hun kerstviering te blazen. Men kon er namelijk niet omheen om jaarlijks iets te organiseren en deed dat dus ook trouw. Toch kreeg het management kromme tenen van de gang van zaken, hun gedachte was dat er zoveel meer uit te halen was. De essentie van het voorstel dat we uiteindelijk ontwikkelden was dat ook bij een kerstviering doelen kunnen worden bepaald en gerealiseerd. Je kunt van de gelegenheid dat iedereen bij elkaar is gebruik maken. Je kunt bijvoorbeeld een concept uitwerken en op die manier een boodschap meegeven aan de medewerkers. Daardoor kan een bijeenkomst bijdragen aan bewustwording, teamgeest of gedragsverandering. Ook kennisoverdracht kan wel degelijk een onderdeel zijn van een gezamenlijke viering van het einde van het jaar.


Hey it‘s me
Meest vergaande, geslaagde voorbeeld van een concept waar we veel complimenten voor kregen was "Hey it's me". We organiseerden dit voor een groot Limburgs uitzendbureau. De organisatie wilde de individuele medewerker meer aandacht geven en men wilde laten zien dat men bij de tijd was en de toekomst goed voorbereid tegemoet zag. We werkten een concept uit waarbij medewerkers vooraf een aantal persoonlijke vragen konden beantwoorden. Daarmee brachten we in kaart wat hun voorkeuren waren en deze verwerkten we daarna in de inhoud van het evenement.

De keuze van de catering en entertainment werd dus in feite gemaakt door de eigen medewerkers. Dit lardeerden we met Virtual en Augmented Reality toepassingen waardoor het evenement een link met de toekomst kreeg. Niemand vond het saai, iedereen herkende zichzelf en had een geweldige avond. En natuurlijk werd er ook lekker gegeten en mochten de voetjes van de grond! En vanzelfsprekend was er tijd voor de standaard-“dingetjes" als de speech van de baas en het uitdelen van de cadeautjes. Maar wel net even anders: door het nuttige werd het onaangename opeens erg leuk.

Het hoeft uiteraard niet altijd zo ingewikkeld te zijn. Maar een bijeenkomst aan het einde van het jaar kan zoveel meer zijn dan een dj en een buffet met warme ham en huzarensalade. Een kerstviering is live communicatie, een instrument dat kan worden ingezet om medewerkers en bedrijf aan elkaar te verbinden. Als bovenstaande je inspireert om meer uit jouw kerstviering te halen, schroom dan niet. We komen graag een keer een kop koffie drinken en brainstormen vrijblijvend met je.

Tanja Schroeder
Directeur Eventief


Geplaatst op: 26-09-2019

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK