Digitale revolutie

De digitalisering is volop gaande en als je er niet aan meedoet, betekent dat het einde van je business. We kunnen niet eens bevatten hoe snel de techniek verandert en we kunnen vooral niet voorspellen welke mogelijkheden die voortschrijdende techniek ons brengt...



Ongekende mogelijkheden
Tijdens de Best of Events in Dortmund woonde ik een lezing bij van Dr. Michael Liebmann. Hij vertelde over toepassingen van kunstmatige intelligentie bij de marketing en communicatie van festivals en beurzen. Door gebruik te maken van de informatie die Siri of Google over ons heeft kunnen we straks specifiek gasten uitnodigen voor evenementen, waarvan we zeker weten dat de geadresseerde er ook interesse in heeft. Hierdoor krijgen we veel minder waste en een hoger rendement. We kunnen doelgericht uitnodigen zodat we geen enorme marketingcampagnes meer hoeven op te tuigen om iedereen aan te spreken. Toepassingen als gezichtscontrole zullen zorgen voor een soepelere logistieke afhandeling bij publieksevenementen. Je komt het stadion binnen doordat een camera jouw gezicht herkent. Pas als je niet wordt herkend, komen controleurs in actie. Het zal duidelijk zijn dat dit veel minder handling met zich meebrengt dan elk kaartje controleren. Op grote internationale vliegvelden gebeurt dit trouwens al enige tijd.

Het tijdperk van AR en VR
Bij Eventief zijn we niet bang voor nieuwe technieken. Augmented Reality (AR) hebben we al in 2015 de eerste keer toegepast tijdens het Festival van de Toekomst. Bezoekers aan het festival konden door gebruik te maken van een app, via hun telefoon, het Park in Kerkrade West zien zoals het er over 10 jaar gaat uitzien. AR is feitelijk niet meer dan een "laag" toevoegen aan de werkelijheid. Hierdoor kun je situaties visualiseren. Op de D-Day stranden in Normandië kun je met behulp van een AR app de geallieerde troepen in vol ornaat bezig zien. In Nuenen loopt Vincent van Gogh over straat. Indrukwekkend en educatief.

Virtual Reality (VR) pasten we onlangs voor het eerst toe tijdens een hippe kerstborrel. Je kon een VR bril opzetten en de samba dansen op het strand van Rio de Janeiro. Ook zijn er VR attracties te huur waarbij je een VR bril opzet en ondergedompeld wordt in een virtuele wereld. Zo zijn een rit door door Jurassic Park en een ontmoeting met T-Rex en zijn vriendjes toepassingen op het gebied van entertainment. Er zijn echter ook serieuze toepassingen te bedenken. Zo kun je een klant een evenemententerrein laten zien, zonder dat hij er zelf naar toe moet.

Eventief goes digital
Momenteel experimenteren we met de ingebruikname van een eigen evenementen app. Met deze app kun je in de aanloop naar een evenement en tijdens of na een evenement met je gasten communiceren over allerlei vraagstukken. De exacte invulling wordt op dit moment bepaald met hulp van een vierdejaarsstudent van Fontys Hogeschool. Hij doet een onderzoek naar welke tools onze evenementen app moet hebben. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo kun je bijvoorbeeld gasten mee laten beslissen over het programma, gasten in contact brengen met elkaar én na afloop van het evenement naar hun bevindingen vragen.

We zijn druk met ons bedrijf klaar te stomen voor de toekomst en we hebben er zin in! Wil je meer informatie over onze event app of andere digitale toepassingen, schroom niet en mail me gerust: tanja@wijzijneventief.nl

Tanja Schroeder
Directeur Eventief


Geplaatst op: 27-02-2018

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK