Wisdom of the crowd

Kennis delen is hot. Ik vind het leuk om te vertellen over mijn vak. En als je geeft dan krijg je er net zo vaak iets goeds voor terug. Want andere mensen blijken vaak net zo open en transparant. Zo had ik eind 2019 in één week tijd twee keer een gesprek met een communicatiekanjer. Beide mannen zijn al vele jaren in de communicatie- en marketingbranche actief en hebben er echt kijk op, meer dan ik. Ik had die gesprekken zelf geïnitieerd om te sparren met deskundigen over hoe we met Eventief beter kunnen vertellen wat we doen en waar we goed in zijn.


Altijd waardevol
Ik stel me elke dag de vraag hoe we onze ervaring en de kennis, die ik heb opgedaan op de universiteit, beter kunnen inzetten. Toen ik opperde dat ik eigenlijk het gelukkigst ben als ik mijn kennis deel, zag ik een twinkeling in de ogen van de heren. "Dat is waardevol," zeiden ze allebei, “blijf dat doen." Hun conclusie was dat het altijd al een goede binnenkomer is en nog steeds een hartstikke actueel acquisitie-instrument. Daarmee laat je zien dat je professioneel bent en kweek je vooral ook veel goodwill bij jouw relaties. Maar ze vertelden ook dat het tegenwoordig essentieel is om ons mooie vak een stap vooruit te helpen.

Kennis delen is mooi. Welbeschouwd doe ik dat natuurlijk al. Door het schrijven van deze blogs waarin ik vaak een kijkje achter de schermen geef, ervaringen deel en veel tips geef over de live communicatie branche. We hebben ook regelmatig stagiaires en sinds kort geef ik les op Zuyd Hogeschool, maar het kan altijd beter. Dus, tijd voor snode plannen.

Wat is de beste vorm
Ons prachtige kantoorpand heeft een mooie vergaderruimte. Daarin staat een grote kennisdeeltafel. Deze leent zich er uitstekend voor om gasten uit te nodigen die net als wij geïnteresseerd zijn in het delen van nieuwe of waardevolle dingen. Maar hoe gaan we dat dan doen? Gaan we gewoon lunchsessies organiseren waar wij zelf het woord voeren en iets vertellen over wat ons bezig houdt? Of geven we juist experts de ruimte om iets te vertellen? Of brengen we alleen maar het gesprek op gang? Één van mijn gesprekspartners noemde dit een 'backpacksessie'.

Misschien gaan we wel experimenteren met een World Café of een fishbowl? Beide zijn eventformats die ik recent onderzocht heb voor mijn masterthesis. Deze innovatieve methodes zijn bij uitstek geschikt om met elkaar in gesprek te komen en kennis te delen. Uiteindelijk zorgt dan de kennis van allemaal (de 'wisdom of the crowd') ervoor dat we samen meer weten en vooruitkomen. “Practice what you preach" of in gewoon Nederlands: gewoon doen wat je hart je ingeeft? Maar eens goed nadenken wat wijs is. Help ons daar gerust bij!

Dus ben je geïnteresseerd? Wil je kennis met ons en onze relaties delen? Mail me, je bent welkom! Dank op deze plaats vooral aan Marc Breugelmans en Frank Beck, voor de tijd die jullie namen om je kennis met mij te delen. Ik hoop dat ik daar met deze nieuwe blog recht aan heb gedaan.


Tanja Schroeder
Directeur Eventief


Geplaatst op: 27-02-2020

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK