Passief of actief

Onlangs heeft een derdejaars stagiair van Zuyd Hogeschool (Facility Management - event & leisure) tijdens zijn stage bij Eventief een onderzoek gedaan voor een relatie van ons bedrijf. Deze relatie is een winkelcentrum dat binnenkort 20 jaar bestaat. Het bestuur van dit winkelcentrum was zeer tevreden over de praktische, direct toepasbare resultaten van het onderzoek. Ruim 220 klanten werden geïnterviewd, dus ook de stagedocent van de opleiding gaf groen licht. Het onderzoek was valide.


Voorspelbare uitkomsten
Sommige uitkomsten waren duidelijk en eigenlijk ook voorspelbaar. Lokale artiesten hebben de voorkeur en ook een hapje en drankje mogen niet ontbreken. Daarnaast moet er voldoende entertainment zijn voor de aanwezige kids, zodat ook de ouders zich goed kunnen amuseren.

Of toch niet?
Een van de overige uitkomsten van het onderzoek viel mij niet direct op. Ik nam het ter kennisgeving aan. En juist deze uitkomst roept gaandeweg steeds meer vragen op bij mij en mijn collega. Meer dan 75% van de respondenten gaf namelijk aan dat ze niet zelf actief willen zijn tijdens een evenement. Concreet houdt dit in dat men liever alleen maar kijkt en luistert naar artiesten, dan dat men zelf actief meedoet aan workshops of andere activiteiten (een kop van jut bijvoorbeeld).

Hoe meer we hierover nadachten, hoe vreemder we deze uitkomst gingen vinden. Want, indien mensen liever kijken dan zelf in actie komen, dan zou de Efteling de deuren kunnen sluiten. Ook een van onze eigen concepten, namelijk het bij Roda JC supporters befaamde "kratjetrap", zou dan geen bestaansrecht hebben. En dat is notabene een activiteit die wij al 7 jaar doorvoeren (ook in winkelcentra) en waarvoor de aanmeldingen vanzelf binnenstromen.

Bovendien zou dan de hele theorie van Pine & Gilmore ontmanteld zijn. Want twee van de e's, namelijk educatie en escapisme kun je dan bijna helemaal elimineren. En dat terwijl in onze beleving juist deze twee e's ervoor zorgen dat een evenement iets teweegbrengt bij bezoekers. Als je zelf meedoet, wordt er een blijvende herinnering gecreëerd en dat roept een voldaan gevoel op. Het beklijft als het ware. Uiteindelijk ontstaat er dus veel meer beleving dan bij alleen maar luisteren en kijken.

Nieuw onderzoek
Ik krijg het zelf niet duidelijk op mijn netvlies. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat Pine & Gilmore achterhaald is. Het is tenslotte een theorie uit 1993. En de wereld is spectaculair veranderd in de laatste 25 jaar. Óf zou het zo zijn dat de bevolking van deze gemeente (een zeer vergrijsde gemeente) anders functioneert dan op andere plaatsen? Misschien moeten we wel gewoon beter aan de bezoekers vertellen hoe leuk het kan zijn om zelf actief te worden! We weten het feitelijk niet. Tijd voor nieuw onderzoek lijkt mij. Onderzoek waarbij je specifiekere gegevens te weten komt over dit onderwerp. Ik ga eens polsen bij Zuyd Hogeschool.....

Tanja Schroeder
Directeur Eventief


Geplaatst op: 27-04-2018

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK