15 jaar Eventief deel 2

Jeetje, wat vliegt de tijd… Ongeveer vijf jaar geleden besloot ik om te gaan bloggen. We hebben het dan over het jaar 2016, Eventief vierde haar tienjarig jubileum en dat was een leuke aanleiding om ervaring en kennis te gaan delen. Ik volgde een cursus bloggen, trok de stoute schoenen aan en schreef een eerste blog. Gaandeweg bleek dat ik veel te vertellen had, want ik blog nog steeds en dat met veel plezier. Belangrijker is trouwens dat ik uit allerlei kringen respons krijg op mijn schrijfsels. Van klanten, van collega‘s en soms ook uit hele onverwachte hoek. Tijd voor mij om even stil te staan. Om de tijd te nemen voor bezinning en dan specifiek vanuit het perspectief van de eventprofessional.


Wat vooral opvalt is dat de wereld verandert. In een van de boeken van Yuval Noah Harari, las ik dat we niet kunnen voorspellen hoe snel de wereld zal veranderen en al helemaal niet welke veranderingen dat dan zullen zijn. Simpelweg omdat we dat niet kunnen verzinnen. Wij “gewone stervelingen" kunnen niet verzinnen wat er voor digitale en technische mogelijkheden zullen worden uitgevonden.

Nieuwe mogelijkheden en kansen
“Aha", denk ik dan. Er komen nieuwe “mogelijkheden". Mijn innovatieve brein komt acuut in actie en bedenkt welke kansen dit aan de eventementenbranche biedt. Digitalisering zal, zeker in het tijdperk van corona, voor openingen zorgen. Door nieuwe technieken in te zetten, zullen bijeenkomsten wellicht wél kunnen plaatsvinden. Hierbij denk ik niet alleen aan online of hybride events, want dat doen we al (en dat vind ik stiekem eigenlijk geen echt evenement). Maar bijvoorbeeld aan de inzet van hologrammen waarbij personen
er niet daadwerkelijk hoeven te zijn, maar hun aanwezigheid eigenlijk een illusie is; een weergave van bundels licht, zoals lasers. Of door de inzet van slimme registratiesystemen, waardoor veiligheid van de gasten gewaarborgd wordt.

De nieuwe eventmanager
Máár als bijeenkomsten gebruik gaan maken van vooruitstrevende digitale toepassingen, wat heeft dit dan voor gevolgen voor ons vak? Voor de benodigde skills van de eventmanager bijvoorbeeld? Want in het nieuwe tijdperk is creativiteit en vakkennis niet voldoende. Specifieke kennis over (digitale) technieken en vooral de toepassingen daarvan, zullen meer dan noodzakelijk zijn. Houden we hier wel genoeg rekening mee bij het opleiden van die nieuwe generatie eventmanagers?

En even terug naar de online en hybride events. Stel dat deze ontwikkeling zich voortzet, wat gebeurt er dan met al die locaties en leveranciers? Hebben die nog bestaansrecht? Welke nieuwe samenwerkingsvormen zullen ontstaan? Hoe gaat de eventindustrie waarde toevoegen? Kortom: wat wordt het nieuwe normaal in evenementenland?

Wil je hierover met mij van gedachten wisselen? Graag zeg ik dan! Ook attendeer ik mijn lezers op deze plaats op de conferentie van mijn professor op 28 en 29 oktober 2021 in Chemnitz met het thema: “Events and the new normal".


Tanja Schroeder
Directeur Eventief

Geplaatst op: 27-05-2021

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK