Ruilen doet huilen

Met de jaren komt het verstand. Of ja, ik bedoel eigenlijk “de ervaring". Graag kijk ik terug op een periode waarin ik ontzettend veel geleerd heb.


En dat waren mijn vier jaren bij Martinair Partyservice. Ik was floormanager en leidde grote partijen in diverse stadions in Nederland. Ik was dan verantwoordelijk voor bijvoorbeeld zo‘n 1000 gasten en 40 medewerkers die de gasten bedienden. De partijen waren divers. Van reguliere voetbalwedstrijden van Roda, Vitesse en Ajax tot aan concerten zoals Symphonica in Rosso. Ik heb me ontfermd over diverse VIP‘s en allerlei artiesten van dichtbij mogen meemaken. Het was een leuke job, heel afwisselend, en ik kan het elke beginnende hbo‘er aanraden.

Behoud het overzicht
Ook heb ik veel ervan geleerd. Ervaring opgedaan. En dan vooral over wat je beter wel en vooral ook niet moet doen in de operatie. De eerste les was dat je nooit het overzicht mag verliezen. Dat betekende bij Martinair dat we als floormanagers niet mochten meewerken. Want, zo werd me bijgebracht, als je gaat meewerken in de bediening, verlies je het overzicht en is de crew stuurloos.

De tweede les was dat je als leidinggevende vooral niet moest denken dat je ook wel weg kon blijven. Partijen lopen soms als vanzelf. En dan dacht ik wel eens “wat voeg ik nu toe"? Stond ik me daar wat te vervelen. Maar, zo zei mijn vestigingsmanager, “Wacht maar eens af wat er gebeurt als er geen leidinggevende is. Dan breekt de pleuris uit". En dat klopte. Want toen we een keer te weinig floormanagers hadden, waren er medewerkers die zich gingen verstoppen in de pantry, medewerkers die stiekem stonden te roken en zelfs medewerkers die ruzie maakten over het werk dat gedaan moest worden. Ze gingen op de vuist omdat ze allemaal wilden tappen.

Van ruilen komt huilen
Het beste advies dat ik kreeg, luidde: ruilen doet huilen. En aan dat advies heb ik heel vaak teruggedacht. Ikzelf kreeg ermee te maken toen ik een medewerker toestemming gaf om in een andere ruimte te werken. Om te ruilen van werkplek. Dat was handiger, want hij kende daar de weg. Ach ja, dacht ik. Wat maakt het ook uit. Maar wat ik niet in de gaten had was dat die medewerker zijn taak niet had afgemaakt. Namelijk de branders onder de shaving dishes aanmaken. Het resultaat was dat de chef-kok laaiend was. Het eten op de buffetten koelde namelijk veel te snel af. “Ruilen doet huilen", zei de vestigingsmanager droog tijdens de evaluatie. “Vergeet dat nooit!"

Op deze plaats wil ik graag Miriam Geraerds bedanken. Zij was de vestigingsmanager en van haar leerde ik de kneepjes van het cateringvak en dat was een goede basis voor mijn bedrijf Eventief.


Tanja Vornberger
Directeur Eventief

Geplaatst op: 28-06-2022

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK