Drive Thru

Sinds het virus COVID-19 medio maart onze wereld heeft veroverd, is er van de eventbranche niet veel meer over. Evenementen waren de eerste activiteiten die gecanceld werden en zullen naar alle waarschijnlijkheid ook de laatste zijn die weer opgepakt worden. In de zomer leek
het weliswaar even alsof er weer voorzichtig iets georganiseerd kon worden, maar die vreugde was van korte duur. Al snel kwam er een maximum aan het aantal gasten en door de anderhalve meter regel was het eigenlijk sowieso onmogelijk om interactie, sfeer en beleving te
creëren. Om van een verdienmodel nog maar te zwijgen.


Hier en daar probeerden dappere pioniers, zoals mijn gewaardeerde collega Igor Stel van Kasteel Limbricht en All-in Echt, allerlei nieuwe formats uit. Op deze plaats trouwens een compliment aan hem en zijn team!

Rijden door de disco
Een van de nieuwe formats die deze zomer ook de revue passeerden, wil ik graag belichten; de Drive Through, ook wel Drive Thru genaamd. Het idee is – zoals met alle goede ideeën – simpel en snel uitgelegd. Je rijdt met een auto door een soort ‘straat‘, en ontvangt daar iets. Dat kan van alles zijn; een attentie, een ontmoeting of een diploma. Je hoeft niet uit te stappen, blijft dus in je eigen ‘bubbel‘ en een bepaalde doorloopsnelheid is gegarandeerd. Soms wordt er beleving toegevoegd zoals bijvoorbeeld een acteur die de gasten vermaakt of een aantal borden met het verhaal van het bedrijf. Marketeers noemen het storytelling.

Iemand vertelde mij over een discotheek in Utrecht waar je in je eigen auto doorheen rijdt en op diverse plekken een hapje en een drankje ontvangt. Je wordt dan natuurlijk ook op de muziek en de licht- en lasershow van de discotheek getrakteerd. Een van mijn studenten, die bij mij de minor eventmanagement volgt, vond het ondanks dat het maar een half uurtje duurde, toch een leuke beleving. “Echt wel de moeite waard", zei ze. Net als mijn studenten vinden velen het idee fris en nieuw. Maar is het wel zo nieuw om in je auto te blijven zitten en een bepaalde manier van entertainment te ervaren?

Een eerste kus en wat gefriemel
Als je uit Parkstad Limburg komt waarschijnlijk niet. Wij hadden vroeger de autokino in Landgraaf. Menigeen van mijn generatie zal hier met een big smile aan terugdenken. Aan het zoeken van het ideale plekje voor dat grote scherm met de auto van je ouders. Aan het kleine geluidsboxje dat in de auto werd geplaatst. Aan de kiosk waar je zelf popcorn en drankjes kon halen of aan de verwarming die je in de winter kreeg zodat je niet bevroor in die koude auto. En natuurlijk, last but not least, aan die eerste kus en wat gefriemel als je net verliefd was.

Dat waren nog eens andere tijden dan de corona sneltest die tegenwoordig ook in een drive thru wordt afgenomen. Het jaar 2020 is het jaar waarin alles anders werd…Happy New Year voor al mijn lezers. Tot ziens in 2021!


Tanja Schroeder-Vornberger
Directeur Eventief

Geplaatst op: 29-12-2020

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK