Van Sitzung naar Stehzung

Net als alle branches, verandert ook de vastelaovend door een aantal trends, die momenteel de wereld veranderen. Globale ontwikkelingen als individualisering, festivalisering, maar vooral ook de ongebreidelde toegang tot hoogwaardig entertainment zorgen ervoor dat de verwachtingen van de carnavalisten steeds lastiger vervuld kunnen worden. Het gevolg daarvan is dat carnavalsverenigingen het moeilijk hebben om hun lokale programma levendig en interessant te houden. Zij moeten steeds meer moeite doen om voor hun evenementen voldoende publiek te krijgen.


Festivalisering
Voorbeeld van de invloed van de festivalisering zijn succesformules als de 11de van de 11de in Keulen of de Boètegewoeëne Boètezitting in Venlo. Deze megagrote evenementen worden door tienduizenden carnavalisten bezocht. In Keulen is het zó druk dat pleinen gesloten worden in verband met de veiligheid. Bij deze evenementen komt de traditionele carnavalist uitstekend aan zijn trekken. De podiumprogramma‘s zijn volledig carnavalesk. Prachtige evenementen allemaal, maar ze trekken wel het carnavalspubliek weg uit de dorpen en steden.

Het is een uitdaging om met deze druk het lokale carnaval overeind te houden. Hoe ingewikkeld dat is, blijkt uit de programmatische keuzes, die sommige verenigingen maken. Zo worden traditionele bijeenkomsten steeds vaker opgeluisterd door bekende DJ‘s van dancemuziek of worden winnaars van de Voice of Holland op de bühne gezet. De traditionele “eigen" muziek en vaste carnavaleske programmaonderdelen worden vervangen door nationale en internationale hits en tv-artiesten. Is dat de oplossing? Carnaval is toch van origine een traditioneel feest.

Het kan ook anders
Dat bleek recent tijdens de carnavalsavond van het jubilerende “Blauw Wies Kirchroa". Zij lieten het traditionele podiumprogramma zoveel mogelijk in tact met al zijn humor, muziek en dans. Maar, ze kozen wel voor een moderne invulling: door accommodatie en organisatie maakten ze voor toeschouwers een verbinding met een modernere beleving. Zo was de locatie een discotheek en de tickets werden all-in, dus inclusief drankjes, verkocht. Er was persoonlijke aandacht voor de gasten: je werd bij aankomst reeds ontvangen door een parkeerwachter en de gardeleden stonden zelf paraat in een erehaag om iedereen persoonlijk te ontvangen. Binnen werden de lange tafels met stoelen ingeruild voor statafels. Bezoekers konden gaan en staan waar ze wilden, kletsten en mingelen wanneer ze maar wilden en dansten met de muziek mee of juist niet. Van een zitting werd het een sta-ding en dit bleek een groot succes!

Dit is uiteraard geen wetenschappelijke analyse; daartoe moet onderzoek plaatsvinden. Maar misschien is dat dus niet eens nodig. Feit blijft dat carnaval een traditionele aangelegenheid is. En traditie is waardevol. En vastelaovend is ook schaars. Je hebt het immers maar één keer per jaar. Dus vier carnaval, blijf dicht bij de basis. Wees niet bang om hier en daar in te spelen op veranderingen in de behoefte van de bezoeker. Daarmee kun je met kleine ideeën een eeuwenoud feest een nieuw gezicht geven. Alaaf!


Tanja Schroeder
Directeur Eventief

Geplaatst op: 30-01-2020

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK