Sponsormarketing
Sponsormarketing is naast beurzen en congressen een van de middelen uit de marketingmix die veel elementen van live communicatie bevatten. Ook tijdens mijn master aan de universiteit kwam sponsormarketing uitgebreid aan bod. Er zijn een aantal do‘s en don‘ts, maar het is vooral interessant wat je
met een sponsorship allemaal kunt bereiken.
We hebben bij Eventief veel sponsorships begeleid. De grootste klus was, inmiddels alweer enige tijd geleden, de opdracht van Heineken. Hun merk Brand Bier was terug in het stadion van Roda JC en dat
moest breed uitgedragen worden. Roda speelde toen nog Europees voetbal en het bereik was daardoor groot. Het mocht dus ook wat kosten wat we in het stadion organiseerden. Het was uiteindelijk een project van meerdere jaren en ik ben er eigenlijk van overtuigd dat als Roda weer promoveert
naar de Eredivisie, Brand Bier de sponsoractivaties ook weer oppakt.
Doel van sponsorship
Je kunt veel commerciële doelen met een sponsoring bereiken. Behalve naamsbekendheid, kun je bijvoorbeeld een hele andere doelgroep in contact laten komen met je merk. Zo vertelde de directeur
van Aevitae me een aantal jaar geleden dat hij een kennis met biljarten had gesponsord en die kennis
uiteindelijk heel ver in een internationaal toernooi kwam. Er keken mensen naar dit toernooi die nog nooit eerder in contact waren gekomen met Aevitae.
Verder zijn er vaak tal van mogelijkheden om relaties met elkaar in contact te brengen of medewerkers te fêteren. Ook kun je gebruik maken van het positieve imago van je sponsor object. Consumenten associëren namelijk de sponsor en het merk met elkaar. Naar mijn mening maken
bedrijven daar niet altijd optimaal gebruik van. Misschien is het niet altijd bekend wat de mogelijkheden zijn van een sponsoring. We kunnen bedrijven daar echt goed bij helpen.
Live communicatie
We hebben trouwens ook gemeten wat het effect van de campagne van Brand Bier was. En ook die uitkomsten bevestigden wat we al wisten. Live communicatie is uiteindelijk de beste activator voor een merk. De hersenen van een consument zijn immers bij een live beleving meer bereid om actief te
worden. Zo kun je met een sponsorship snel ambassadeurs en klanten genereren.
Ben jij sponsor van een evenement of sportclub en kun je daarbij advies gebruiken, laat het ons weten. Ook kunnen we je helpen als je graag wilt sponsoren maar niet zo goed op het netvlies hebt welk evenement of welke organisatie dan bij jou past. We drinken graag een kop koffie met je en
sparren over de mogelijkheden.
Tanja Vornberger
Directeur Eventief
Geplaatst op: 30-03-2023
Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Meer informatie OK