Happy food

Onlangs hoorde ik een opmerkelijk verhaal van mijn yogalerares. Ze was bezoeker van een groot evenement in de Ahoy Rotterdam. De Dalai Lama was in Nederland en als spiritueel fan van de Dalai Lama, kon ze daar niet wegblijven. Samen met 15.000 anderen was ze oprecht onder de indruk van de immense bijeenkomst. Wat een charismatische man en wat een mooi verhaal vertelde hij.


Minder vrolijk werd het publiek in de pauze, toen er gegeten mocht worden. Het is een lang verhaal met veel ontevreden bezoekers. Het komt er in het kort op neer dat de Ahoy 15.000 vegetariërs in huis had en het broodje frikandel bovenaan de menulijst stond. De broodjes kaas waren na 15 minuten op en heel veel mensen hadden een knorrende maag.

De essentie van eten
Eten is belangrijk voor elk evenement. En niet alleen maar omdat een groot gedeelte van het budget wordt besteed aan de catering, maar vooral ook omdat het eten vaak goed in het geheugen van de gasten staat gegrift. Het is één van de primaire behoeften van de mens en als aan deze niet wordt voldaan...

Welnu; behalve dat er voldoende eten moet zijn, waaraan hoort de catering dan nog te voldoen? De tips:

  1. Het eten moet passen bij het evenement én de doelgroep. Wij organiseerden onlangs een evenement in een wijk van de gemeente Kerkrade en daar pasten een hamburger en een hotdog prima. Dit soort simpele snacks kun je echter niet overal en altijd presenteren. Formelere bijeenkomsten vragen om een formelere aanpak van de catering. En vegetariërs willen geen frikandellen.
  2. Hetgeen je aanbiedt, moet parallel lopen met de gangbare dagindeling van de gasten. Stelregel is dat als een evenement duidelijk de reguliere etenstijd van lunch of diner passeert, er een maaltijd moet worden geserveerd. Enkele hapjes of fingerfood volstaan niet. Een hongerige gast is geen optie. Wat de drank betreft: langer dan twee uur zonder een drankje is te lang en er moet te allen tijde water beschikbaar zijn.
  3. Laat mensen niet zelf prutsen aan een buffet. Alleen maar zelfbediening, zelfs bij een heel simpel drankbuffet, werkt niet. Mensen hebben allerlei paperassen in hun hand, zijn daardoor onhandig en trager dan horecamedewerkers. De gasten weten bovendien niet welke keuzemogelijkheden er zijn en moeten langer nadenken. Er ontstaan vrijwel altijd lange wachtrijen bij zulke buffetten. Bovendien zien ze er snel onsmakelijk uit, omdat er veel geknoeid wordt.
  4. Gasten willen steeds vaker dat hun dieetwensen ook tijdens een evenement vervuld worden. Vegetarisch en glutenvrij? Een cateraar die zichzelf serieus neemt, draait er zijn hand niet voor om.
  5. De wijze van presentatie van hapjes wordt steeds belangrijker. Een lopend buffet is bijvoorbeeld nog maar zelden een optie. Saai en suf vinden mensen het. Wees creatief en serveer eten eens op een andere manier. Google bijvoorbeeld op “trends in de catering". Recent las ik in een vakblad dat hapjes die geen “verpakking" hebben, maar in zijn geheel worden opgegeten, trending zijn. Geen afval – no waste. Dat is waar we allemaal blij van worden. Toch?
Smakelijk eten!

Tanja Schroeder
Directeur Eventief

Geplaatst op: 30-04-2019

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK