Scriptie

Mijn eerste twee mogelijke scriptieonderwerpen, “robots" en “creativiteit", sneuvelden op het slagveld. Daardoor kreeg ik het toch wel wat benauwd.
Één maand voor start van het vierde semester en nog steeds geen onderwerp?


Afstuderen is een hele klus
Spoedberaad met mijn professor en de scriptiebegeleider brachten uitkomst. Samen kwamen we tot een onderwerp dat ik niet alleen interessant vond maar waar ik ook een empirisch onderzoek naar kon doen: “Innovatieve eventconcepten voor de zakelijke markt".

Monologen trekken geen volle zalen
We leven in een snelle wereld. Juval Harari, de schrijver van de boeken Sapiens en Homo Deus, maakt dat heel tastbaar. Een mens krijgt in 2019 in één dag meer prikkels dan in de Middeleeuwen tijdens zijn gehele leven. Dat heeft gevolgen. Zonder al te wetenschappelijk te worden, is de belangrijkste (op het gebied van evenementen), dat mensen sneller afgeleid zijn. Omdat deelnemers niet meer lang hun focus kunnen houden is het des te belangrijker dat ze worden uitgenodigd om te participeren. Monologen vanuit een spreekgestoelte trekken geen volle zalen meer. Mensen willen niet alleen maar luisteren naar een bekende spreker. Zij willen zelf met de spreker spreken, actief meedoen, hun kennis en ervaring delen.

In de IT en start-up scene zijn sinds begin deze eeuw nieuwe eventconcepten ontwikkeld die hierop inspelen. Barcamps, Hackathons, Fish Bowls en World Cafés zijn formules van deze tijd. Deelnemers bepalen bij deze evenementconcepten zelf de agenda én hun inbreng. En daarbij houden ze voldoende tijd om te netwerken of een time-out te nemen.

Elkaar ontmoeten
De ideeën achter deze concepten zijn vaak verrassend en eenvoudig en grijpen soms terug op oude waarden, op het gedrag van de mens in zijn meest simpele vorm. Zoals het vroeger ging, zeg maar. Samen rond een kampvuur en praten over je ervaringen, over waar je goed in bent en wat je plannen zijn. In combinatie met individuele keuzes en nieuwe technologieën en presentatietechnieken, leidt dat tot vernieuwende evenementen, die de bezoeker als waardevol en verrijkend ervaart.

Een belangrijk element, ook bij deze nieuwe eventconcepten is dat mensen elkaar willen ontmoeten. Niet alleen via de afstand van het world wide web. Nee, live en persoonlijk is nog steeds een toverwoord. Dat is belangrijk want ontmoetingen met andere gasten zijn vaak (en dat is wetenschappelijk aangetoond) bepalend voor de uiteindelijke waardering voor een evenement. Organiserende partijen kunnen daar maar beter niet onverschillig over doen: ze moeten de regie zelf in de hand nemen.

Enfin, ik ben in de laatste afronding van mijn scriptie, de definitieve conclusies trek ik de komende weken. Ben je benieuwd daarnaar? Ik stuur je, straks als ik klaar ben, met alle plezier een digitaal exemplaar. Ik moet je wel waarschuwen: mijn thesis is in de Duitse taal geschreven. Maar we kunnen ook graag een keer persoonlijk in het Nederlands over de uitkomsten spreken. Wil je een keer met mij of mijn collega aan tafel om over de vernieuwende concepten te praten, dan hoor ik het ook graag.


Tanja Schroeder
Directeur Eventief


Geplaatst op: 30-07-2019

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK