Crowd management

Onlangs was er in onze stad een grote vuurshow. Er was veel ruchtbaarheid aan gegeven en de twee pleinen waar de voorstellingen waren, stonden dan ook helemaal vol. De hele gemeente was op de been. Jong en oud, klein en groot. En dat was natuurlijk prachtig. Zoveel volk is er maar zelden in onze stad.


Gebrek aan voorzieningen
De show was heel mooi, maar wat werd er naderhand geklaagd op sociale media over de omstandigheden voor de toeschouwers. En dat kon ik begrijpen, want er was namelijk weinig aandacht voor crowd management. Er waren té weinig parkeerplaatsen, geen wc's en bijvoorbeeld geen mogelijkheid voor gehandicapten om de show te bekijken. Wij hadden geluk. We konden parkeren op de oprit van ons kantoor en na afloop van de show konden we voor een natje en een droogje terecht in het restaurant van mijn schoonzus en zwager. Máár hoe zielig voor al die mensen die hun auto niet kwijt kwamen en rechtsomkeert moesten maken. Of mensen die nergens meer terecht konden voor een drankje omdat alle cafés afgeladen vol waren. Jammer; want dat was een gemiste kans voor de stad.

Te mooi om waar te zijn…
Ook ikzelf was een keer de dupe tijdens een evenement. Namelijk de laatste keer dat ik een concert bezocht, te weten Coldplay in het Gelsenkirchener Parkstadion. We arriveerden in de auto en werden netjes naar een parkeerterrein geleid. Er waren verkeersregelaars en parkeerwachters. Allemaal uitstekend geregeld. Tevreden dacht ik dat de "Deutsche Gründlichkeit" zo vervelend nog niet is. We betaalden 10 euro en waren helemaal tevreden.

Na afloop, haastten we ons naar onze auto om snel terug te rijden. Het was immers een doordeweekse dag. Tot onze verbazing stond op de parking na 15 minuten nog steeds iedereen stil. Niemand kwam in beweging. Ook na 30 minuten gebeurde er niks. Wat was daar aan de hand? Ik ging bij een kiosk vragen of iemand iets wist. "Das ist hier immer so, bei jedem Heimspiel von Schalke stehen die Leute hier so lange rum und warten." Ik ging kijken bij de afrit van het parkeerterrein en zag meteen waar het aan lag. Er waren geen verkeersregelaars. Iedereen die linksaf moest, kwam de drukke weg dus niet op. Ongelofelijk vond ik het. Uiteindelijk kwamen we 's nachts om 04.00 uur thuis aan. We hadden bijna 3 uur gewacht op het parkeerterrein.

Zorg voor regie
De conclusie is dat je de "crowd" niet aan haar lot kunt overlaten. Grote mensenmassa's hebben regie nodig. In het geval van Gelsenkirchen had je een half uur iedereen naar rechts moeten leiden en verderop een lus moeten laten rijden. Het is eigenlijk vaak heel simpel. Je moet er alleen van tevoren goed over nadenken.

Coldplay was trouwens fantastisch.

Heb je advies nodig voor het crowd management tijdens een groot evenement? Mijn collega's en ik houden ons graag aanbevolen.

Tanja Schroeder
Directeur Eventief

Geplaatst op: 31-01-2019

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK