Creativiteit

Één van mijn eerste blogs ging over het vergroten van je creativiteit. Creativiteit triggert me zeer en houdt me om een aantal redenen bezig.
Op de eerste plaats vraag ik me af: "Wat is creativiteit?" Is dat het scheppen van iets kunstzinnigs? Een schilderij of een muziekstuk? Of is dat het oplossen van een probleem dat op het eerste oog onoplosbaar lijkt? 'Out of the box' denken, noemen ze het ook wel. Ook kun je creatief zijn in het matchen van personen of bedrijven met elkaar. Of is dat geen creativiteit, maar ben je dan gewoon oplettend en attent?


Creativiteit als rode draad
Daarnaast heb je in de evenementenbranche een grote portie creativiteit nodig bij de vertaalslag van doelstelling, doelgroep en identiteit van een merk of organisatie naar een creatief concept voor een evenement. De rode draad zeg maar. Soms ligt zo'n concept voor de hand en is het ei redelijk snel gelegd. Het kunnen daarentegen ook ingewikkeldere processen zijn, waarbij het een uitdaging is om met oplossingen te komen die aansprekend, uitvoerbaar en vooral kostentechnisch passen bij de klant en het evenement. Zonder creativiteit wordt dat lastig.

Creativiteitstechnieken
Gelukkig hebben we bij Eventief na bijna 13 jaar nog steeds vernieuwende ideeën. Klanten zeggen over ons dat we creatief zijn en steeds weer door ons verrast worden. Fijn natuurlijk, maar......soms lopen wij ook vast en komen er alleen niet meer uit. Het is daarom zonder meer handig dat er tijdens mijn studie een aantal moderne creativiteitstechnieken zijn behandeld. De meest bekende techniek is brainstorming, waarbij je in een groep bij elkaar gaat zitten en van alles ter tafel brengt dat kan bijdragen aan een oplossing. Wist je trouwens dat er ook brainstormregels zijn? Zo mag je tijdens het brainstormen geen waardeoordeel geven over dingen die gezegd worden. Dat zijn namelijk creativiteitskillers. Er zijn ook onbekendere technieken waarbij je bijvoorbeeld afwisselend je rechter- en linkerhersenhelft activeert, waardoor je makkelijker 'out of the box' kunt denken. Een vergelijkbaar effect bereikte Walt Disney door dagenlang in speciaal gekleurde kamers te gaan zitten. Dat bracht hem op nieuwe ideeën.

Creativiteit is niet vanzelfsprekend. Het is een ongrijpbaar iets dat niet automatisch bij iedereen evenveel aanwezig is. Iedereen kan creatief zijn, net zoals iedereen kan koken. Alleen is niet iedereen een chef-kok met een Michelinster. Je kunt wel oefeningen doen en technieken toepassen om de creativiteit te vergroten. Zou er een soort kookboek van de creativiteit zijn?

Al denkende hierover, besef ik dat ik hiermee ook een potentieel thema heb voor de masterthesis. Creativiteit en hoe de eventmanager hiermee kan omgaan. Eens polsen wat mijn professor daarvan vindt en of er een onderzoeksvraag geformuleerd kan worden die voldoet aan de eisen van de universiteit.

Tanja Schroeder
Directeur Eventief


Geplaatst op: 31-12-2018

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer informatie    OK