Terug naar overzicht

Aansprakelijkheid op een evenement

31 oktober 2023
Tanja Vornberger

Bij het organiseren van een evenement komt van alles kijken, óók juridische kwesties. Maar waar moet je als ondernemer op letten? Wie is er wanneer aansprakelijk?

Bewaarneming
‘De directie is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging van uw eigendommen‘, is een veelgelezen tekst bij garderobes. De consument betaalt een klein bedrag en krijgt een bewijs van afgifte mee. Daarmee ontstaat een situatie van bewaarneming. Dat betekent dat de bewaarnemer – bij wie de jas wordt afgeleverd – zich tegenover de consument verbindt om de jas in bewaring te nemen en weer heel terug te geven (art. 7:600 Burgerlijk Wetboek). Als er in de tussentijd iets met de spullen gebeurt en dus schade ontstaat, dan is de bewaarnemer daarvoor in de meeste gevallen aansprakelijk. Schade moet ruim opgevat worden: zo is er ook sprake van schade als de jas verdwenen is. Als ondernemer kan je niet zomaar van die aansprakelijkheid afkomen.

Het bordje is veelal bedoeld als een soort algemene voorwaarde aan de overeenkomst tussen organisator en consument. Volgens de wet mag zo‘n algemene voorwaarde niet ‘onredelijk bezwarend‘ zijn voor de consument. Misschien voel je het al aan: een bordje dat iedere vorm van aansprakelijkheid uitsluit, is al gauw onredelijk bezwarend. Het is aan de garderobe-eigenaar, ofwel de organisator van het evenement, om aan te tonen dat dat niet het geval is. Dat is ingewikkeld en wordt niet snel aangenomen.

Uitzondering
Maar, wat is het recht zonder uitzonderingen? Wanneer een garderobe gratis is en niet verplicht, verandert het een en ander. Er is dan niet per definitie sprake van een bewaarneming. Hang je bijvoorbeeld je jas aan een kapstok waar tientallen mensen passeren, dan kan niet van de organisator worden verwacht dat die zich in allerlei bochten wringt om de jas veilig te stellen. Het bordje hoeft dus niet meteen worden weggegooid, maar misschien moet de tekst wat anders. Geef je aan dat de garderobe gratis, onbewaakt en op risico van de klant is, dan ontstaat geen bewaarneming. Het komt alleen niet heel gezellig over.

Risico's beperken
Een organisator moet dus proberen de risico‘s voor de bezoeker zo veel mogelijk te beperken. Dat blijkt ook uit de zorgplicht die een organisator heeft bij een evenement. Het is natuurlijk onmogelijk om ieder risico uit te sluiten, anders komt het al snel in de buurt van Amerikaanse aansprakelijkheidstaferelen. Maar een organisator doet er goed aan om van te voren te bedenken welke risico‘s kunnen ontstaan en daarvoor maatregelen te treffen.

Denk bijvoorbeeld aan het Monstertruckdrama in Haaksbergen in 2014. De enige bescherming tussen toeschouwers en een monstertruck was een dranghek. Door een combinatie van een menselijke fout, gebrekkige veiligheidsmaatregelen en vergunningen kwam die dag tot een gruwelijk einde. De truckbestuurder kreeg een straf opgelegd, maar de organisator óók. De rechtbank vond dat de organisator onvoldoende zorg had gedragen voor een veiligheidsplan en niet genoeg onderzoek had gedaan naar de uitvoering van de stunt. Dit evenement is misschien een extreem voorbeeld, maar het laat aan de ondernemer in ieder geval zien: hoe groter de kans op ongelukken, hoe meer maatregelen.

Terug naar overzicht