Champagne Wall
Vorig jaar was ik met een groep vriendinnen in de champagnestreek. Ik heb daar toen ook gelijk een blog aan gewijd.
Geel
Uiteraard hebben we toen ook één van de grote bekende champagnehuizen bezocht. En wel het huis “Veuve Cliquot". Ik kende het merk wel, maar had het nooit gedronken en al zeker geen idee over de omvang ervan. We hadden een rondleiding geboekt voor een slordige 75 euro per persoon. Geen gering bedrag voor anderhalf uur vertier en vier “drankjes". We werden kordaat ontvangen door een ietwat arrogante dame (jaaa; je werkt wel bij Veuve Cliquot) die ons onder andere de weg wees naar de souvenir shop waar je allerlei ongein, bijvoorbeeld lelijke badlakens in een
zeer opvallende gele kleur, kunt kopen.
Die gele kleur, Pantone 137c, heeft het champagnemerk trouwens geclaimd. In feite is het daardoor een “kleurmerk". Net zoals het magenta van T-Mobile of het bruin van transporteerder UPS. In Engeland noemen ze het ook wel “The Yellow Label". Vorig jaar heeft Lidl ook een fles bubbels op de markt gebracht met een geel etiket. Mooi dat de rechter Lidl terug heeft gefloten. Veuve Cliquot behoudt de enige rechten op een geel etiket.
La grande dame de Champagne
Terug naar de champagne. De nadruk ligt bij dit huis op de assemblage en het vakmanschap van de keldermeester en niet op de herkomst van de druiven, zo leerden we. Dat is bijvoorbeeld heel anders bij wijn. Het wijngoed is opgericht door Nicole Barbe Ponsardin (1777 tot 1866) die later bekend werd als mevrouw Clicquot. Nicole Clicqout werd al vroeg weduwe ('veuve' betekent 'weduwe' in het Frans) en zo stond zij er op 28 jarige leeftijd al alleen voor.
Dit betekende dat ze niet alleen voor haar dochter, maar ook voor de champagnehandel moest zorgen. En dat deed ze zo goed dat ze in Reims de bijnaam “La grande dame de la Champagne" kreeg. Zo verzon ze bijvoorbeeld ook rosé champagne. Het huis produceert anno 2023 in totaal 15.000.000 liter champagne. Onder het wijngoed ligt 24 kilometer aan gangen met gewelfde kelders. Niet te bevatten.
Maar laat ik van de gelegenheid gebruik maken om de aandacht te verplaatsen naar ons eigen champagne product. Mérou en Noël hebben namelijk een “Champagne wall" gemaakt. Een hartstikke leuk, verrassend en vooral eigentijds concept om gasten welkom te heten met een glaasje bubbels. Ben je benieuwd hiernaar? Stuur een PB of mail naar merou@wijzijneventief.nl. Zij komt hartstikke graag bij jullie langs om te vertellen over ons nieuwste product.