Terug naar overzicht

Coronatest

28 januari 2021
Tanja Vornberger

Voor een recente reis naar mijn ouders in Spanje, moest ik een negatieve coronatest aan de Spaanse autoriteiten laten zien. Deze PCR test mocht maximaal 76 uur oud zijn en moest worden vertaald in de Spaanse of Engelse taal. We hebben ons bij de GGD laten testen en betaalden hiervoor een slordige € 150,00 per persoon. Je wilt liever niet ruilen met de Marokkaanse familie die met zes man sterk uit het testhok kwam.

In diezelfde week las ik op sociale media dat er ontwikkelingen zijn in de eventbranche. Er is een app op de markt die een organisator van een evenement kan inzetten om gasten te laten testen op Covid-19. De procedure wordt in een filmpje getoond. Tegelijkertijd met de aanmelding voor het evenement krijgt de gast een link om een afspraak te maken voor een coronatest. Op de dag van het evenement gaat deze naar een testlocatie. De gast wordt getest, wacht op de locatie op de uitslag en krijgt vervolgens deze uitslag op zijn eigen telefoon. Daarmee krijgt de persoon toegang tot het evenement.

Jan Smeets is niet geholpen
Op het eerste gezicht lijkt dit een positieve ontwikkeling. Het ligt immers voor de hand om mensen te testen en indien ze negatief zijn, toegang te verlenen. Ik besprak dit met studenten. Wat vinden jullie hiervan? Is dit ook toepasbaar in onze wereld? Creatief zoals mijn studenten zijn, vonden ze hier wel wat van. Wat gebeurt er in de tussentijd van testen en toegang? Zo iemand kan nog wel in contact komen met besmette mensen en dan is het zinloos. Ook hadden ze vraagtekens bij het aantal gasten dat je kunt verwerken. Jan Smeets heeft hier niets aan. Dat krijg je bij grotere festivals helemaal niet verwerkt.

Wie betaalt de rekening?
Voor een zakelijk evenement vonden ze het sowieso ongeschikt. Je kunt het toch eigenlijk niet maken om gasten uit te nodigen en ze vervolgens bloot te stellen aan een "testbeleid", waardoor ze wellicht helemaal niet naar binnen mogen. Een positieve uitslag zal dan altijd uitwerking hebben op de associatie met de organisatie die je heeft uitgenodigd. Onwenselijk in marketingland. En er waren ook morele kwesties. Wat te doen met een gast die het kaartje betaald heeft en positief getest wordt? Krijgt die zijn centen terug? En wie betaalt die test eigenlijk? De gast zelf of de organisator? En moeten we dan toch met een mondkapje naar het evenement? En op anderhalve meter afstand blijven? En waarom testen ze dan niet de studenten elke dag even, zodat ze “normaal" les kunnen krijgen en niet moederziel alleen ergens op een studentenkamer zitten en online lessen volgen.

Vele bedenkingen en vragen die niet alleen de studenten hebben, maar die ik me ook stel terwijl ik in het vliegtuig zit – negatief getest – maar toch met een mondkapje. En waar waarschijnlijk iedereen die zich hiermee bezig houdt mee stoeit. Wordt dit het nieuwe normaal? Testen en anders kom je er niet meer in?

Terug naar overzicht