Creatieve sponsormarketing
Sponsormarketing is naast beurzen en congressen een van de middelen uit de marketingmix die veel elementen van live-communicatie bevatten. Wellicht kwam daarom dit onderwerp ook tijdens mijn master aan de universiteit uitgebreid aan bod en hebben we met Eventief een aantal sponsorships begeleid. De grootste klus was, inmiddels alweer jaren geleden de opdracht van Heineken. Hun merk Brand bier was terug in het stadion van Roda JC en dat moest breed uitgedragen worden. Roda speelde toen nog Europees voetbal en het bereik was daardoor groot. Het mocht dus ook wat kosten wat we in het stadion organiseerden. Het was uiteindelijk een project van meerdere jaren en ik ben er eigenlijk van overtuigd dat als Roda weer promoveert naar de Eredivisie - en dat gaat ongetwijfeld weer gebeuren - Heineken de sponsoractiviteiten ook weer oppakt.
Commerciële doelen
Het is namelijk opmerkelijk welke commerciële doelen je met sponsormarketing kunt bereiken. Behalve de welbekende naamsbekendheid kun je bijvoorbeeld een hele andere doelgroep in contact laten komen met je merk. Verder zijn er vaak mogelijkheden om relaties te ontmoeten of medewerkers te fêteren, en kun je gebruik maken van het positieve imago van je sponsorobject. Naar mijn mening maken bedrijven daar niet altijd optimaal gebruik van. Ik weet niet hoe dat komt. Misschien is er een tekort aan kennis, tijd of creativiteit.
Sponsoring
En ook de andere kant is interessant. Hoe kun je succesvol een sponsoractie opzetten? Wat moet je bedrijven bieden zodat ze een sponsor willen worden? Mijn goede vriendin Miriam Derks vroeg me laatst raad. Ze wil aan de slag gaan om sponsors te zoeken voor het Chèvremonts Mannenkoor 1912 waar ze bestuurslid van is. Uiteraard vroeg ik aan haar wat de activiteiten tot nu toe dan waren. Ze begon enthousiast te vertellen over sponsorpakketten met toegangskaartjes en een vermelding in het programmaboekje van de voorstelling.
Creatief
Ik onderbrak haar vrij snel. Dat is niet wat mensen tegenwoordig willen: naamsbekendheid in ruil voor een financiële bijdrage. Naar mijn idee moet je veel creatiever worden. Zaken die je kunt oppakken zijn onder andere: hoe kan ik de sponsors met elkaar in contact laten komen? Kan ik hen daarbij helpen met een matchmaking tool? Kan ik dit combineren met een activiteit van de vereniging? Hoe kan ik sponsors laten meeprofiteren van mijn core business? Kan ik hen zaken bieden die zij anders niet kunnen krijgen? En tot slot hoe kan ik sponsors een unieke beleving bieden? Iets dat zij niet zouden meemaken als ze geen sponsor zijn.
Naar mijn idee kun je dat op vrijwel elke organisatie toepassen. Natuurlijk moet je dan de tijd nemen om dit uit te rollen en te organiseren. Het komt niet “uit de lucht vallen”.
Heb jij ook advies nodig bij het opzetten van sponsormarketing? Laat het me weten. Ik drink graag een kop koffie met je en denk samen met je na over de mogelijkheden. Wil je de contactgegevens van Miriam? Dat mag, want ze zoekt vast nog sponsors!
Tanja Vornberger
Directeur Eventief
Fotografie: henkK.nl