De Matchmaker
‘Speeddaten is toch niets nieuws?!‘ antwoordde een van mijn gesprekspartners tijdens een van de interviews die ik voor het onderzoekgedeelte van mijn scriptie mocht houden. Inderdaad; dat vonden uiteindelijk 9 van de 10 geïnterviewden. En inderdaad, het fenomeen bestaat al langer. Eind van de vorige eeuw vond een Rabbi in New York dat er te veel vrijgezelle mannen waren in zijn community. Om de heren een handje te helpen organiseerde hij een speeddate sessie. Waarschijnlijk kon hij niet vermoeden dat zijn, eigenlijk heel simpele, aanpak wereldwijde navolging zou kennen.
Speeddaten
In mijn afstudeerscriptie behandel ik 5 innovatieve methodes om een zakelijk evenement te organiseren en daarbij komt ook het “geregisseerd met elkaar in contact komen" aan de orde. Een belangrijke conclusie van mijn onderzoek is dan ook dat speeddaten niet nieuw is, maar een bekende methode om anderen te leren kennen. Mijn tweede vraag was daarna of het nuttig is om op deze manier anderen te leren kennen? Ook deze uitkomst was heel helder. 'Ja; het is heel nuttig', vonden 8 van de 10 interviewpartners. Ik citeer geïnterviewde nummer 10: 'Als je niks organiseert staan toch altijd dezelfde mensen bij elkaar, dat vindt iedereen wel prima.'
Ik ben het daar zeer mee eens. Ik herinner me de Zuid Borrel, een netwerkclub waar Eventief een aantal seizoenen deel van uitmaakte. Dit was een initiatief met potentie. Een mooie groep mensen die positief en welwillend deelnam aan een aantal bijeenkomsten op de maandagavond. Er was vaak een vooraanstaand spreker en een hapje en een drankje. Máár na een tweetal seizoenen, merkten Peggy en ik dat we eigenlijk niet meer met nieuwe mensen in contact kwamen. We stonden altijd bij dezelfde mensen. Niks mis mee, heel gezellig, maar eigenlijk niet het doel van de hele exercitie. We hebben dat daarna kenbaar gemaakt bij de oprichter en organisator van de club, maar hij wilde niets veranderen. Helaas bloedde de Zuid Borrel dood.
Eigen concept
Mensen vinden het steeds belangrijker wíe ze ontmoeten tijdens een zakelijk evenement. De juiste mensen zien, wordt hoger gewaardeerd dan wat je leert of meemaakt. En mensen kiezen persoonlijk vaak voor veiligheid: het is lastig om uit de comfortzone te stappen en zelf een eerste contact te leggen. Je weet immers nooit van tevoren of er een “match" is. Daarom moet je als organisator de regie pakken en de juiste mensen met elkaar in contact brengen. Dat kan op die simpele speeddate manier (waarbij succes natuurlijk niet gegarandeerd is), maar er zijn tegenwoordig nog zat andere methodes. Ook Eventief heeft een eigen concept hiervoor: “de Matchmaker". Waarbij hostesses samen met een moderator mensen met elkaar in contact brengen. En behalve ons eigen concept hebben we ook nog ervaring met andere, digitale methodes. Wil je hier meer informatie over? We komen graag een keer langs om over onze ervaringen en verschillende mogelijkheden te vertellen.