De trends en ontwikkelingen voor zakelijke evenementen
Meegaan met trends en ontwikkelingen voor zakelijke evenementen. Zowel in mijn functie als docent van Zuyd Hogeschool als ook in mijn werk als creatief directeur bij Eventief, heb ik het er dagelijks over. We trainen onze studenten om trends te herkennen en toe te passen in de praktijk. We hopen maar dat ze gaandeweg snappen dat vastroesten geen optie is. Bedrijven die niet meebewegen met de tijd, hebben namelijk op termijn geen bestaansrecht.
Ik word zelf regelmatig gevraagd wat dan nu de nieuwste trends en ontwikkelingen zijn in ons vakgebied. Daarom wijd ik deze keer hieraan een blog. Mijn academische achtergrond gebiedt mij te zeggen dat dit vooral mijn waarneming is en niet is gebaseerd op enig onderzoek.
Evenementen worden complexer
Volgens Maarten Schram, de directeur van IDEA, vervullen event professionals steeds vaker de rol van business consultant. Ik kan die uitspraak onderstrepen. Ook mijn klanten vragen me steeds vaker om hen te adviseren hoe hun doelgroep door een live event in beweging komt. Dit is bijvoorbeeld aan de orde na een fusie of een reorganisatie. De kernboodschap moet vertaald worden, de stakeholders betrokken en de doelgroep geanalyseerd. Het worden complexe processen die veel verder gaan dan alleen maar een evenement organiseren. Dit zijn trajecten die veel voorbereiding en inzicht vragen.
Big data
Tijdens de Best of Events in Dortmund twee jaar geleden woonde ik een lezing bij van een specialist op het gebied van Big Data. Ik heb toen eigenlijk voor het eerst begrepen wat je er allemaal mee kunt in mijn branche. Als voorbeeld zal ik een beurs nemen. Normaalgesproken zou de beursorganisatie alle relaties een uitnodiging voor de beurs sturen. Misschien zijn dat in sommige gevallen wel 10.000 of meer uitnodigingen, waarvan uiteindelijk 2 tot 5% van de relaties ingaat op de uitnodiging. Niet erg efficiënt. Dat soort trajecten kunnen beter met big data, want dan sturen we alleen nog maar een uitnodiging naar diegenen die affiniteit hebben met beurzen en interesse hebben in het thema van de beurs. Het resultaat zal zijn dat er veel minder uitnodigingen worden gestuurd met een hoger rendement.
Interactiviteit
Dat is nog steeds mijn paradepaardje. Ik heb er toentertijd ook mijn thesis over geschreven. Bezoekers van een evenement willen zelf actief meedoen. Ze willen best naar een spreker luisteren, maar er vooral ook zelf mee spreken. Ze willen zelf bepalen wat ze eten en drinken en ze willen zelf bepalen hoe hun programma is samengesteld. En als ik dan naar dat programma kijk, dan willen ze liever andere mensen ontmoeten dan deelnemen aan een vastomlijnd programma. De pauzes worden steeds groter.
Wil je een keer live met mij bijpraten over welke trend we bij jouw event kunnen toepassen? Graag, zeg ik dan!
Tanja Vornberger
Directeur Eventief