Eindelijk bewijs
Onlangs was ik toehoorder bij een online evenement dat georganiseerd werd door “Eventbranche", een van de platformen die zich in Nederland bezighouden met live communicatie. Het was eigenlijk een online gastcollege dat gegeven werd door Martin de Munnik van Neurensics. Waar het, in het kort samengevat, op neerkwam, was dat er onderzocht is of het effectiever is om een product of organisatie live onder de aandacht te brengen óf dat een ander communicatiemiddel zoals een geschreven tekst in een brochure of advertentie óf een filmpje doeltreffender is.
Actieve hersenen
De uitkomsten waren glashelder en lieten mijn evenementenhartje sneller kloppen: 'Wie iets te communiceren heeft, kan dat het beste live doen". De reden hiervoor is dat als een mens iets zelf meemaakt en daadwerkelijk zelf live aanwezig is, het brein dan meer moeite doet om deze informatie te verwerken en er iets mee te doen. In feite laten “Evenementen het brein zelf investeren in de boodschap" (Munnik, de 2020). Zelfs als het live contact (bijvoorbeeld een product presentatie) gefilmd wordt en precies datzelfde filmpje wordt bekeken door proefpersonen, zijn de hersenen bij de live demonstratie duidelijk actiever. Ik moet erbij vermelden dat dit onderzoek plaats heeft gevonden tijdens een beurs. Om het helemaal wetenschappelijk dicht te timmeren, zou je een vergelijkbaar onderzoek moeten doen tijdens een congres of ander evenement. Maar dat terzijde.
Toekomst
Het vermoeden dat een live communicatie-instrument het meest effectief is, hadden mijn compagnon en ik natuurlijk al lang. Uiteraard vinden we dat! Want daarom zijn we ook een groot fan van live. Dat dit dan nu onderbouwd is met een neurologisch onderzoek, stemt ons tevreden en laat ons, ondanks de huidige tijd, positief naar de toekomst kijken.
Wie geïnteresseerd is in de presentatie van dit onderzoek kan dit via onderstaande link opzoeken:
https://www.eventbranche.nl/nieuws/onderzoek-bewijst-wanneer-informatie-gedeeld-moet-worden-is-een-live-event-het-meest-geschikte-medium-21870.html
Als je vragen hebt, dan kun je ons uiteraard ook uitnodigen voor een persoonlijk advies. We denken dan graag met je na over een live communicatie-instrument dat bij jou past! Ook in deze lastige tijden...