Ethische dilemma‘s
Het gebeurt niet vaak, maar het is al eens gebeurd. Namelijk dat we een aanvraag kregen voor een product of organisatie waar we liever niet voor werken. Dat zijn lastige keuzes, want doorgaans zijn mijn compagnon en ik best wel commercieel gedreven. Laatst noemde iemand het "jullie hebben zakelijk instinct". Daar moesten we wel even over gniffelen met z'n tweeën. Het was een terechte opmerking. We weten van wanten en zijn alert op kansen in onze omgeving. Daarom zijn keuzes om een aanvraag niet aan te nemen niet vanzelfsprekend.
Soms zeggen we nee
Ik zal een recent voorbeeld geven waar we "nee" tegen gezegd hebben. Een landelijke "gokhallenexploitant" vroeg aan ons om een voorstel te maken om gokkers langer aan de automaten te houden. Live entertainment, hapje of drankje op unieke wijze gepresenteerd, zo iets mocht het zijn en het mocht best wat kosten. Ik heb geweigerd. Ik kon het niet met mezelf verenigen dat ik eraan zou bijdragen om (verslaafde) gokkers te animeren om nog meer geld te spenderen. Sorry.
Er zijn ook andere voorbeelden waar ik ethische bezwaren heb. We hadden daar tijdens een college op de universiteit verhitte discussies over. Want niet iedereen was van dezelfde mening. Het ging over een live communicatie campagne van Coca Cola. Het concern is met zo'n fantastische (eerlijk is eerlijk) truck door Italië gereden. Op willekeurige pleintjes in van die leuke Italiaanse dorpen stopte de truck en werd er als de wiedeweerga een openlucht restaurant uit de truck getoverd. Passanten mochten willekeurig aanschuiven. Een kok maakte de lekkerste gerechten (volgens de begeleidende tekst - vooral ook verse en gezonde gerechten) en als drank kwam er vervolgens een fles Coca Cola in beeld. Ook erg gezond werd gesuggereerd. Hoh! Ik dacht het niet. Cola is zo ongeveer het meest ongezonde dat een mens kan drinken. Je kunt er schroeven mee ontroesten en stuivers schoon mee maken. Maar je kunt niet beweren dat Cola op welke manier dan ook bijdraagt aan gezonde voeding.
Passend voor andere merken
Ik zou er dus grote moeite mee hebben om een dergelijke boodschap te verkondigen. Het zou niet fijn voelen. Geniaal aan de campagne was trouwens dat de mensen die aanschoven zelf filmpjes maakten en deze postten op sociale media. Erg goed bedacht. Al zou ik dat passender hebben gevonden voor merken als Bertolli of San Pellegrino.
Soms weet je het natuurlijk ook niet; of een bedrijf helemaal koosjer is en moet je vertrouwen op hetgeen zij communiceren naar de buitenwereld. Maar ik denk dat het wel goed is voor de eventmanager om af en toe stil te staan voor wie je werkt en of je de boodschap die je uitzendt voor je klant ook bij jou past.