Fieldmarketing

De afgelopen drie maanden hadden we een extra kracht op kantoor: afstudeerder Dante werkte aan een onderzoek voor Eventief, en dan met name voor ons promotieteam. Haar belangrijkste inzicht: wat wij al jaren ‘live-communicatie’ en ‘merkactivaties’ noemen, heet in marketing- en communicatietermen ‘fieldmarketing’...
Live-communicatie
Met Eventief staan we al jaren bekend als een ‘bureau voor live-communicatie’. En hoewel we dat nog steeds zijn, want we ondersteunen onze klanten bij vrijwel álles dat live gebeurt, is het wél belangrijk dat we op de juiste manier, en met gebruik van de juiste termen communiceren.
Eerst even wat terminologie: onder live-communicatie wordt verstaan de B2B en B2C evenementen, waar personen of groepen van personen elkaar (fysiek) ontmoeten. Ze worden georganiseerd met het doel te informeren, kennis te verkrijgen of over te dragen. Merkactivatie en fieldmarketing liggen iets dichter bij elkaar. Merkactivatie gaat over de strategie en een campagne om je merk op de kaart te zetten. Fieldmarketing doelt juist op de uitvoering van die campagne. Precies wat wij met ons promoteam doen.
Wij helpen onze klanten ook met het opzetten van strategieën en campagnes, dus we gebruiken de term merkactivatie niet per se foutief. Maar door het onderzoek van Dante zijn we erachter gekomen dat online het vaakst gezocht wordt op de term fieldmarketing. Het feit dat wij die term nog helemaal niet gebruikten is dan niet bevorderend voor onze online vindbaarheid.
Risico
Wat zijn de risico’s van gebruik van verkeerde termen? De kans bestaat dat je bij potentiële nieuwe klanten niet naar voren komt tijdens hun denkraam of zoekproces. En tijdens salesgesprekken moet je eerst uitleggen wát je doet, voordat je over kunt op overtuigen. Dit heb ik in de praktijk overigens al eens meegemaakt. Dat een klant letterlijk een keer zei: ‘Ah, ik wist niet dat jullie dat ook allemaal doen’. Dan kun je eigenlijk al concluderen dat je iets niet goed doet. Tot slot kan het lijken alsof we niet meebewegen in ons vak, ook al zijn we juist de experts.
Het heeft ons in ieder geval genoeg laten inzien. Ook hoe goed het is om af en toe een buitenstaander een blik op je bedrijf te laten werpen. Hoe we Dantes advies gaan implementeren in onze communicatie, daar zijn we nog niet helemaal over uit. Maar Tanja heeft de term 'fieldmarketing in ieder geval wel al op haar LinkedIn toegevoegd. Het is een begin...
Mérou Schroeder
Vennoot Eventief