Hoe krijgt de eventmanager inspiratie?
Voor een eventmanager is creativiteit onmisbaar. Klanten verwachten immers dat je steeds nieuwe ideeën en passende oplossingen voor hun live communicatie vraagstukken creëert. Een bepaalde mate van (basis)creativiteit moet je zelf wel hebben. Maar creativiteit kun je ook voeden. Je moet geïnspireerd worden. Hoe doen wij dat bij Eventief?
Op reis gaan
Door thuis op de bank te zitten, leer je niets nieuws. Ontdek de wereld, ga erop uit. Vooral op vliegvelden moet je je ogen goed de kost geven. Alle grote brands zijn er vertegenwoordigd en strooien kwistig met hun marketingbudgetten. Ook grote steden zijn hotspots. Daar gebeurt het. En ga dan vooral naar wijken ver weg van de grote winkelgebieden. Wijken zoals het Meatpacking district in New York met de prachtige High Line, Sheung Wan in Hong Kong met het in glorie herstelde PMQ waar tientallen start-ups en creatieve ondernemers een kans krijgen en Maboneng in Johannesburg waar de Urban stadliefhebber helemaal lyrisch vandaan komt. De Duitser zegt niet voor niets: “Reisen bildet" (vrij vertaald: door te reizen word je wijzer).
Studenten opleiden
Bij Eventief werken we samen met meerdere onderwijsinstellingen. We begeleiden stagiaires, zijn extern assessor op een Hogeschool en verzorgen indien gevraagd lezingen. We doen dat graag en we blijven er ook hartstikke “up to date" door. Jonge mensen zijn inspirerend, ze hebben een frisse kijk op zaken en schuwen veranderingen niet. Daarbij zijn ze vaak op de hoogte van nieuwe trends en delen deze maar al te graag met je.
Lummelen
Succesvolle mensen komen er doorgaans niet zonder dat ze heel hard werken. Maar op gezette tijden moet je je geest ook de ruimte geven om op adem te komen. Helemaal niets te doen, nergens aan te denken, lummelen dus. Ik doe dat door een hele zondag naar buiten naar onze mooie tuin te kijken en mijn collega viert een keer per jaar vijf dagen met een vaste groep vrienden carnaval. Op de vraag welke factoren de creativiteit stimuleren, plaatsen Nederlandse managers en ondernemers ontspanning met stip in de top 5 (Ten Hoopen & Janssen Groesbeek, 2008).
Vakbladen lezen en beurzen en festivals bezoeken
Er zijn er niet veel, maar enkele goede vakbladen, zoals EventBranche kennen we toch wel in Nederland. En daar kun je heel veel bruikbare informatie uithalen voor toekomstige projecten. Ook de zaterdagbijlage van het FD is een fijn blad waar je geïnspireerd door raakt. De beste vakbeurs die wij kennen is de Best of Events die jaarlijks in Dortmund wordt georganiseerd. Festivals zijn hot en blijven dat ook de komende jaren. En het zijn zeer zeker ook broedplaatsen van creativiteit. Een of twee festivals per jaar zijn verplicht!
Actief zijn op Instagram
Foto‘s zeggen zoveel. Abonneer je daarom op een Instagram account van inspirerende mensen, vooruitstrevende instanties of innovatieve collega‘s en doe er je ding mee. Andersom gebeurt dat natuurlijk ook. En dat is prima.