Terug naar overzicht

Hoe wordt je evenement toekomstbestendig?

24 februari 2017
Tanja Vornberger

Mijn grootste angst als eventmanager is dat ik ouderwets word, dat ik de laatste trends mis en de jongere generatie mij voorbij streeft. Dus elke mogelijkheid om actueel te blijven, grijp ik met beide handen aan. Dat is ook een van de redenen dat ik jaarlijks meerdere vakbeurzen bezoek. In januari van dit jaar was ik op de Best of Events (BOE). Een tweedaagse beurs in Dortmund, waar je als eventmanager eigenlijk niet kunt wegblijven. In het MICE forum trok een lezing mijn aandacht:

Zukunft ermöglichen, Anforderungen an die Veranstaltungswirtschaft 2030

Daar moet ik bijzijn, dacht ik. Daar hoor ik meer over de nieuwste trends. En dat was geen onvruchtbare beslissing. Een deel uit het onderzoek dat uitgevoerd werd door drie studenten van Professor Jerzy Jaworski van Heilbron University wil ik graag met jullie delen.

Demografische veranderingen
We krijgen te maken met demografische veranderingen, zoals individualisering en feminisering. Concreet betekent dit dat evenementen meer ruimte voor het individu moeten bieden. Dat kan bijvoorbeeld door een groter aanbod aan subsessies aan te bieden én door bezoekers de kans te geven om mee te beslissen over het programma (crowdsourcing). Ook willen individuen graag netwerken. Waar vroeger een pauze van 15 minuten voldeed, wordt in de toekomst een pauze die minimaal even lang duurt als het hoofdprogramma als wenselijk geacht.
Ten aanzien van de feminisering kunnen we verwachten dat het aantal vrouwelijke deelnemers aan zakelijke evenementen, steeds groter wordt. Dit betekent bijvoorbeeld dat er gedacht kan worden aan kinderopvang, maar ook dat de gehele ambiance vrouwvriendelijker moet worden. Dames hechten meer waarde aan decor en presentatie. (Hier moest ik toch wel even over nadenken...). Verder wees de studie uit dat we gemiddeld langer zullen werken (vergrijzing) en dat er daarom rekening gehouden moet worden met makkelijk toegankelijke locaties en vooral ook overzichtelijke, makkelijk bedienbare technische voorzieningen.

Zijn we niets vergeten?
Toen ik op weg terug naar huis in de auto zat, en nadacht over het verhaal van professor Jaworski, vond ik dat toch niet helemaal compleet. Onze samenleving verandert nog wel meer. Want wat het team van Heilbron University volgens mij vergeet, is dat het publiek in West Europa steeds internationaler wordt. En het lijkt me een logisch gevolg dat dit internationale gezelschap op termijn ook deelneemt aan (zakelijke) evenementen en dat evenementenorganisatoren daar zeker op moeten inspelen. Anders mis je de boot. Al heb ik het maar over de catering. Want behalve West Europeanen en Amerikanen eet geen enkel volk een karbonaadje. En de gemiddelde cateraar heeft toch wat moeite met halal en kosjer koken. Ik noem maar eens een topic.

Werk genoeg aan de winkel. Ik heb er zin in. En vooral, ik ben weer up to date.
Heb je interesse in het complete onderzoek van professor Jerzy Jaworski, laat het me weten. Ik kan het per mail laten toekomen.

Terug naar overzicht