Live communicatie
Zo langzamerhand komen we uit de covid-19 crisis. We hebben de afgelopen periode veel online gewerkt en het menselijke contact werd tot een minimum beperkt. Daardoor werden we er weer van bewust dat de live ontmoeting onvervangbaar is. Daarom ben ik ook zo'n fervent aanhanger van live communicatie. Waarom dat zo is, is geen moeilijke vraag.
Live communicatie is een marketinginstrument naast sociale media, sponsoring en natuurlijk de klassieke reclame zoals advertenties of commercials. Het is een belangrijk middel om één of meerdere doelen te bereiken, zoals het beïnvloeden van het imago van een merk of het vergroten van de merkbekendheid of de omzet. Elke marketeer of communicatiedeskundige somt dit lijstje op en maakt het af.
Wat is anders aan live? Is het de emotie die je kunt toevoegen door een ontmoeting tussen mensen? Nee, dat is het niet. Want emoties kun je altijd toevoegen, zelfs in een goede print campagne. Mooie voorbeelden zijn de wereldberoemde maatschappelijke advertenties, die Benetton ooit gebruikte. Die confronteerden en choqueerden door te spelen met onze verschillen in ras of gender. Daar kwamen heftige emoties bij vrij. Zo erg dat deze advertenties in sommige landen verboden zijn.
Beleving
Wat is het dan? Al redenerend kom ik al snel op het alom bekende toverwoord "beleving". Daar kan ik me in vinden. Daar moeten we het zoeken. Beleving genereer je als mensen meedoen, als ze zelf horen, zien, proeven, ruiken en voelen. Idealiter worden ze een onderdeel van het gebeuren. Ik vergeet nooit meer die avond in het voetbalstadion van AC Milaan toen ik samen met de andere Roda-supporters meedeed met de wave. Ik vergeet ook nooit meer dat diner dansant dat ik met mijn man danste op de bovenste verdieping van de Twin Towers van New York. Zo zijn er tal van belevenissen waaraan ik met een smile terugdenk. Zelf ervaren en meedoen is belangrijk. Dan ontstaat een blijvende herinnering die we daarna associëren met een merk, een plek of een organisatie. Zo werkt het.
Authentieke content
Als professional zie ik nog een ander voordeel van live. Je kunt tijdens een evenement of brand activatie content genereren voor sociale media of een klassieke campagne. Veel grote bedrijven zetten dit soort cross mediale campagnes al in. Het MKB kan daar naar mijn smaak ook meer gebruik van maken want originele, actuele en liefst authentieke content is tegenwoordig waar het allemaal om draait. Dus geen stock foto's of video's van iemand anders, maar eigen beelden en verhalen van jouw klanten, jouw medewerkers en jouw fans. En als het even kan op het moment dat het gebeurt. Dan gaat live communicatie zelf "live". Snappen we het nog?
Wil je live met mij of een van mijn collega's aan tafel? "Graag", zeggen we dan.