"Musik ist Trumpf"
Onlangs hadden wij een rondleiding in een oude, Middeleeuwse watermolen. De Baalsbruggermolen wordt in oude glorie hersteld en beheerd door een charmante dame op leeftijd (dat formuleerde ze zelf op die manier). Deze dame leidde ons met veel passie rond door haar molen. In elke ruimte stond een kleine geluidsinstallatie. En het eerste dat onze gastvrouw deed, was het knopje "on" indrukken, waarna Middeleeuwse klanken de ruimte vulden. Vervolgens keek ze ons triomfantelijk aan en vertelde over de historie van de molen en de verschillende functies van de ruimtes.
Toen we naar buiten liepen, keken mijn compagnon en ik elkaar aan. "Die snapt het helemaal" was onze conclusie.
Toch maken we ook vaak mee dat muziek een ondergeschoven kindje is bij zakelijke evenementen. Natuurlijk is er wel eens een "strijkje" bij de ontvangst, of wordt er na het inhoudelijke programma gekozen voor een DJ met achtergrondmuziek. Maar gezien de invloed die muziek op de mens heeft, wordt er naar mijn idee te weinig aandacht aan geschonken.
Gelukshormoon
Volgens een publicatie in Nature Neuroscience van Canadese onderzoekers van de McGill University, blijkt muziek hetzelfde effect te hebben op mensen als drugs, eten en seks. De juiste muziek kan er voor zorgen dat je dopamine aanmaakt; een gelukshormoon dat ervoor zorgt dat je je goed voelt. En dat in redelijk hoge hoeveelheid. Wonderbaarlijk vind ik het. Ook is aangetoond dat prestaties aanzienlijk verbeteren na de consumptie van de juiste muziek. Vooral Mozart scoort hoog bij schoolprestaties.
Ook het tegenovergestelde is bewezen. Harde muziek of muziek die vals klinkt of jouw smaak helemaal niet is, leidt tot irritatie en stress. Het is aangetoond dat je muizen kunt verjagen door ze naar punk te laten luisteren. Mijn excuses voor de liefhebbers van punkmuziek.
Basisregels
Je kunt het dus maar beter goed regisseren wat je jouw gasten presenteert. In de basis zijn er twee regels: zorg voor de juiste muziek bij doelgroep en aard van het evenement én zorg voor een passend volume. Een netwerkevenement waar je door een te hoog aantal decibels elkaar niet kunt verstaan, heeft geen kans van slagen. En de Middeleeuwse klanken in de Baalsbruggermolen onderstreepten de beleving op die locatie perfect. De ergste fout heb ik gehoord in de businessclub van een betaald voetbalorganisatie waar na een nederlaag veel te harde feestmuziek werd gespeeld. Gasten gingen geërgerd naar huis.
Als je twijfelt over de muziekkeuze, kun je het ook voorafgaand aan het evenement vragen aan je gasten. Wij ontwikkelen op korte termijn hiervoor een app die je kunt inzetten om je gasten en bezoekers te informeren en te betrekken bij de totstandkoming van een evenement. Dus ook bij de muziekkeuze. Een leuk alternatief is een band zoals de Corona's, waarvan de muzikanten ter plekke spelen wat je ze vraagt. Je kunt natuurlijk ook heel eenvoudig en heel ouderwets aan je DJ vragen om verzoekjes te spelen.
Gezond verstand
Maar het allerbelangrijkste is: gebruik je gezonde verstand en verplaats je in de bezoeker. Op die manier kun je voor elke vorm van live communicatie passende muziek kiezen. Klassieke muziek terwijl je gasten naar binnen komen bij een kennissessie, Ibizalounge bij de presentatie van de nieuwste bolide van een bekend Spaans automerk en Frank Sinatra's (de favoriet van mijn man) "Fly me to the moon" bij de opening van het Heerlense Maankwartier. En dat op een geluidsniveau dat je er gemakkelijk een gesprek bij kunt voeren.
Zo moeilijk is het dus uiteindelijk niet. En het effect is blijkbaar groot!
Tanja Schroeder
Directeur Eventief
p.s. De titel van deze blog verwijst naar de lyrics van het beroemde lied van Hazy Osterwald.
Musik ist Trumpf
Musik ist Trumpf im Leben
Sie wird es immer geben
So lang der Globus sich noch dreht
So lange unsere Welt besteht