Terug naar overzicht

Niets dan lof!

28 maart 2019
Tanja Vornberger

“Wat was je kritisch", zei laatst iemand tegen me. Diegene doelde op mijn laatste twee blogs waarin ik mijn mening gaf over een aantal evenementen die ik in de afgelopen jaren had bezocht. En inderdaad, touché, het was waar. Ik had rechts en links wel wat kritiek geuit.

Laat ik deze blog eens wijden aan een evenement dat als zeer positief in mijn geheugen staat gegrift. Een evenement waarbij ikzelf aanwezig was én, wellicht nog belangrijker, dat ik ook goed in de voorbereidingen heb kunnen volgen. Een evenement dat door vrijwilligers georganiseerd werd en waarbij geen enkel commercieel belang centraal stond. Kleinschalig en toch groots en door de eenvoud ijzersterk.

Euregionaal Gardetreffen
Ik heb het over het Euregionaal Gardetreffen dat vorige maand in onze thuisstad georganiseerd werd. Het centrale element hierbij was een optocht door ons centrum van allerlei gardes uit de Euregio. In vol ornaat wel te verstaan. Ondersteund door plaatselijke muziekkorpsen en sjpaskapellen (voor mijn niet Limburgse lezers: dweilorkesten). Daarnaast waren er op allerlei plaatsen in de stad podia met live muziek. Het Euregionaal Gardetreffen was een daverend succes. Niets dan lof op alle kanalen. En niet alleen omdat de lucht boven ons helder blauw was zoals je maar zelden ziet. Nee; dit evenement, dat trouwens georganiseerd werd door de meer dan sympathieke KKS 1898, klopte van begin tot eind.

Betrokkenheid
Weken vooraf kregen alle bewoners en ondernemers van het centrum een aankondigend schrijven met duidelijke aandachtspunten en instructies. Op sociale media werd je op de hoogte gehouden van weetjes en ontwikkelingen. Ook een kijkje achter de schermen ontbrak niet. De ondernemers werden aangesloten en iedereen opende zijn winkels. De neuzen stonden allemaal dezelfde kant op en iedereen was op de hoogte. Geweldig! Enkele dagen voorafgaand aan het evenement trof ik tot mijn verbazing ook thuis een flyer aan met een plattegrond van de optocht, waarin parkeerplaatsen en toiletvoorzieningen waren ingetekend. Op de flyer was zelfs aangegeven wat drukke plekken zouden zijn en waar er “bezoekersluwte" werd verwacht. Ik begreep van mijn compagnon, één van de deelnemers, dat ook voor hun alles tot in de puntjes was voorbereid en georganiseerd.

Goede marketing
Geniaal was naar mijn mening de poster die het evenement aankondigde. Elke garde die deelnam had een eigen poster waar hun garde met een grote foto, naam en toenaam opstond. Een betere gepersonaliseerde marketing kun je bijna niet bedenken. Op die manier was het evenement écht het evenement van elke deelnemer. Sommige winkels hadden wel 6 posters ophangen, omdat natuurlijk meerdere gardes vonden dat die van hun het allerbelangrijkste was. Waanzinnig goed bedacht.

Zoals ik al schreef: het weer speelde mee. De kleurrijke stoet trok in een half uur aan ons voorbij en we zagen heel veel blije gezichten. En als je dan van je favoriete Blauw Wies Kirchroa ook nog een bloemetje en een knuffel krijgt, kan het niet meer stuk. Maar bovenal een dikke pluim voor de organiserende heren. Chapeau mannen!

Terug naar overzicht