Olympische Spelen
“Waarom vind je die reclame dan niet geslaagd?", vroeg mijn vriend me terwijl we keken naar de zoveelste commercial van een van de sponsors van de Olympische Spelen. In dit geval het uiterst irritante spotje van een Japans automerk, waarbij sporters zoals Kromowidjojo en Schippers eerst mislukken om vervolgens toch een gouden medaille te krijgen.
“Omdat ik na het kijken ernaar eigenlijk alleen maar irritatie voel en nu, na drie tellen, niet eens meer weet van wie de reclame eigenlijk is. Weet jij het nog?" Hij keek me een beetje warrig aan. “Verrek", zei hij..."ik weet het ook niet meer."
Consumentengedrag
Hoe zat dat ook alweer met consumentengedrag? Het uiteindelijke doel van reclame is meestal van economische aard. De autoboer wil graag meer winst en dus moeten er meer auto‘s verkocht worden. Daarom maakt hij een marketingplan met in dit geval een commercial op televisie. Na afloop van het bekijken van deze commercial, zouden we dan wél op z‘n minst de naam van het merk moeten onthouden. Een logische stap daarna zou dan zijn dat we sympathie voelen voor het merk en er meer over willen weten. Met als uiteindelijk resultaat dat we het product aanschaffen. Zo gaat dat toch in de reclame?
Maar dat gebeurde in dit geval niet. Behalve dat ik niet meer wist om welk automerk het ging, irriteerde me de boodschap. “Maar wat irriteert je dan?" was de volgende vraag.
Reden tot nadenken
Welnu; naar mijn idee zou je een link moeten zien tussen de inhoud van het spotje, de gebeurtenis of het verhaal dat er verteld wordt én de eigenschappen van het product. De inhoud is dat de sporters falen. Kromowidjojo wordt laatste en Schippers valt op haar mooie snoet. Zonder falen – geen succes komt er vervolgens groot in beeld. De vraag die dan bij mij ontstaat: faalt de auto dan ook in eerste instantie als ik hem aanschaf. En hoe faalt hij dan? Start hij niet? Ok kom ik er niet mee van A naar B? Of erger nog. Gebeuren er ongelukken zoals met Schippers?
Waarschijnlijk niet. Laat ik dan een andere gedachtegang uitproberen. Draagt dit automerk iets bij aan het voorkomen van ongelukken of slechte prestaties van sporters en zorgt de auto voor een overwinning? Ik vermoed eveneens van niet.
Zouden de marketeers van Toyota daarover hebben nagedacht?
Toeval of niet, maar ik rijd in Spanje een oude Toyota Yaris. Hij is eigenlijk al lang afgeschreven, maar nog steeds een prima autootje om van het vliegveld naar mijn appartement te rijden en boodschappen te doen. Het argument waarom we dit autootje kochten, was dat het onverwoestbaar is. Mijn neef en autoprofessional Rick zei: “Daar rijd je nog mee naar de Noordpool. Niet kapot te krijgen."
Volgens mij is dat ook geen slechte eigenschap voor een sporter. Misschien kunnen ze daar iets mee bij Toyota .