Terug naar overzicht

On the road

29 september 2020
Tanja Vornberger

Roadtrips zijn de leukste! Ik heb er inmiddels een aantal mogen maken. In 2016 reed ik met een vriendin een rondje door Canada. Met een bezoek aan de steden Montreal, Quebec en Ottawa. Prachtig! Een jaar later vergezelde ik een backpackster twee weken door Zuidoost-Afrika met als hoogtepunten De Big Five in het Krugerpark en de zeldzaam spannende stad Johannesburg. Vorig jaar reed ik door Spanje helemaal tot aan de Spaanse exclave Ceuta in Marokko. Ik heb ontzettend veel gezien en natuurlijk ook veel avonturen beleefd. Bij een roadtrip ga je precies datgene bekijken dat er toe doet, op een moment dat het je past en je blijft er zolang je zin hebt.

Roadshow
Misschien ben ik daarom ook een fan van roadshows. Een roadshow is een eigentijds marketinginstrument dat een alternatief is voor bijvoorbeeld een beurs of een open dag. Heel in het kort komt het erop neer dat je een tour met een merk (product of organisatie) maakt door een bepaald gebied om zo bekendheid voor dat merk te genereren. Dat kan in een opvallend vervoermiddel, maar ook met een pop-up stand of met een promotieteam. Er worden tijdens de roadshow activiteiten ontplooid waardoor je mensen in contact laat komen met jouw merk. Dat kunnen demonstraties zijn of try-outs, wedstrijden of proeverijen. Uiteindelijk doe je dat met een doel. Bijvoorbeeld vergroten van de merkbekendheid of werven van nieuwe klanten. Dat kan per keer verschillen.

Voordelen
Het grootste voordeel van een roadshow is dat je zelf kiest wanneer en waar je actief wordt. Je bent dus niet afhankelijk van plaats en tijd zoals met beurzen en open dagen. Het is derhalve een zeer flexibel marketinginstrument. Een tweede voordeel is dat je makkelijk kunt aanhaken bij bestaande evenementen. Een voorbeeld hiervan is de Kalm aan Laan bij Pinkpop. De merken die daar vertegenwoordigd zijn (denk aan Jillz, Kentucky en Douwe Egberts) staan daar om bekendheid te genereren voor zichzelf, maar doordat ze aansprekende activiteiten aanbieden en beleving toevoegen, is het van meerwaarde voor het evenement.

Ook bij Eventief hebben we al roadshows uitgevoerd. Onder andere voor onze relatie Roda JC. Met de naam Roda on Tour, bezochten we meerdere gemeenten in Parkstad. Kids konden hun voetbalsterren ontmoeten en een selfie met een speler maken. Natuurlijk konden ze ook zelf een balletje trappen. Ouderen testten hun kennis tijdens een Roda-voetbalquiz en de trainer gaf een kijkje achter de schermen. Een prachtige activatie die meteen zorgde voor een hogere seizoenkaartverkoop. Misschien ook een idee voor nu?

Ben je ook benieuwd of jouw product zich leent voor een roadshow? We komen graag langs voor een vrijblijvend gesprek…

Terug naar overzicht