Terug naar overzicht

Quiztime

29 november 2022
Tanja Vornberger

Quizzen is al een hele tijd een beproefde methode om deelnemers of gasten interactief te betrekken bij een evenement. Wij doen dat best wel vaak en hebben daar een toffe partner voor. Maurice maakt quizzen op maat en in de huisstijl van mijn klant. Hartstikke mooi.

Winkelwagentje
Onlangs keek ik zelf naar een populaire quiz op de Nederlandse televisie. Er kwam een moeilijke vraag:
wie heeft het winkelwagentje uitgevonden? Niemand die het wist. Ik ook niet eerlijk gezegd. En wat me verbaasde was dat het verhaal erachter des te interessanter is!

In 1937 bedacht supermarkteigenaar Sylvan Goldman (1898-1984) namelijk dat mensen meer zouden kopen in de winkel als ze de producten niet zelf zouden hoeven dragen. Geïnspireerd op een kinderwagen die hij zag, liet hij winkelkarretjes fabriceren. Helaas leidde dit niet tot het gewenste resultaat. Mensen vonden de karretjes te zeer lijken op een kinderwagen en gebruikten de faciliteit niet. Het was niet “sexy" genoeg.

Als één schaap over de dam is
Maar ook daar wist de vindingrijke supermarkteigenaar raad mee. Hij huurde acteurs in die met volle karretjes en veel elan door de winkel manoeuvreerden. En hoe luidt het gezegde ook alweer? “Als één schaap over de dam is..." De rest is geschiedenis. De winkelkarretjes werden een succes. Niet alleen in de winkel van Goldman, maar overal ter wereld. En tot de dag van vandaag is er nog geen beter alternatief dan praktisch diezelfde winkelkarretjes.

Als ondernemer een zeer inspirerend verhaal, vind ik. Je lost een probleem op van de klant en verhoogt daar de resultaten mee. Vooral als je naar de tijd kijkt waarin dit allemaal plaatsvond, vind ik het een knap stuk productactivatie.

Een goed voorbeeld doet volgen. Ook ons bedrijf Eventief is partner bij allerlei product- of merkactivaties. Of je een product nu zelf uitprobeert (zoals we dit voor bijvoorbeeld Lowa schoenen doen) of proeft (zoals bij onze nieuwe klant Miner Energy). Zien doet geloven... En daar helpen we onze klanten graag bij.

Heb je ook een merk of product dat meer onder de aandacht gebracht moet worden? Graag, zeggen wij dan!

Terug naar overzicht