Storytelling - De kracht van een goed verhaal

Storytelling is een van de tools die de eventmanager heeft om een product, merk en dus ook een evenement in de markt te zetten. Het geeft vaak net dat beetje extra lading: het verhaal eromheen. De context. De persoonlijke noot. Dat klinkt misschien als een marketingtruc, maar ik heb gemerkt dat storytelling écht werkt. Niet omdat het bedacht is, maar juist omdat het waar is.
Pop-up restaurant
Een paar jaar geleden organiseerden we een pop-up restaurant tijdens het Wereldmuziek Concours. Het was een bijzonder project want we hadden midden in het park van onze stad een tijdelijk restaurant ingericht. Bij een restaurant hoort natuurlijk ook goede wijn en daarom besloot ik een pallet van mijn favoriete Frankenwijn te bestellen. En dan specifiek Silvaner Bocksbeutel van de Thüngersheimer Johannisberg.
Mijn medeorganisator fronste zijn wenkbrauwen toen hij van mijn plannen hoorde. "Dit krijg je nooit verkocht", zei hij. En eerlijk is eerlijk: het oogde anders dan wat mensen gewend zijn. Een platte fles, onbekende druif, en bovendien: wie kent Thüngersheim? Maar ik kende het verhaal. Mijn vader komt uit dat dorp. Als kind speelde ik in de wijngaarden daar. En die wijn? Dat was zijn favoriet. En trouwens ook die van Schimanski (Götz George), de Duitse acteur die bij velen bekend is van Tatort.
Tijdens het pop-up restaurant vertelde ik het verhaal van mijn wijn aan de gasten. Niet in een grote toespraak, maar gewoon aan tafel. Over mijn vader, over het dorp, over de traditie van wijn maken in Thüngersheim. Dat in sommige opzichten de wijnbouw lijkt op die in de Elzas waar ook vooral witte wijn wordt verbouwd en veel aandacht is voor de terroir (het samenspel van bodem, klimaat, ligging en traditie dat een wijn zijn karakter geeft). Over hoe die flessen via een omweg naar ons restaurant waren gekomen. Puntje bij paaltje: aan het einde van het project was tot ieders verbazing bijna de hele pallet verkocht.
De kracht van storytelling
Wat ik daarvan leerde? Dat mensen zich willen verbinden. Niet alleen met wat ze proeven of zien, maar ook met wat ze voelen. Een goed verhaal raakt. Het maakt keuzes persoonlijk. En dat is precies wat storytelling kan doen op een evenement: betekenis geven aan iets dat anders alleen maar functioneel zou zijn.
Storytelling hoeft ook niet ingewikkeld of groots te zijn. Het zit 'm vaak in kleine dingen. In familieverhalen, de geschiedenis van een plek of product en herinneringen. Sindsdien neem ik altijd even de tijd om te kijken: welk verhaal hoort hierbij? Want als je dat eenmaal weet, gaat de rest bijna vanzelf.
Wil je met mij sparren over jouw verhaal op jouw evenement? Graag zeg ik dan!
Tanja Vornberger
Directeur Eventief