Terug in de studiebanken
Steeds op zoek naar nieuwe kennis, stuitte ik ongeveer een half jaar geleden per toeval op de studie Eventmarketing en Livekommunikation aan de Universiteit van Chemnitz. Wow. Dat trok mijn aandacht. Een master in mijn vakgebied. Ik nam contact op met de uni en informeerde naar de toelatingseisen.
Het licht stond op groen. Na een gesprek met de professor tijdens een bezoek aan Chemnitz, bleek zelfs dat ik vrijstellingen kreeg voor een aantal vakken. Ik had immers een perfect passende vooropleiding en veel beroepservaring. Mijn plan begon steeds meer vorm te krijgen. Ik zou twee jaar lang één keer per maand naar Chemnitz vliegen voor de "Präsenzveranstaltungen", de rest was zelfstudie (zo'n vijftien uur per week). Het laatste halfjaar wordt besteed aan het schrijven van een thesis. Kwantitatief onderzoek wel te verstaan.
Ik besprak mijn plannen thuis en bij Eventief. Immers; ook voor hun betekent dit wel het een en ander. Soms ben ik er niet en dan zal toch iemand mijn taken over moeten nemen. En ook op financieel vlak is het een flinke investering. Maar zowel mijn compagnon als mijn echtgenoot ondersteunden mijn ambitie.
Vanochtend zit ik voor het eerst in het vliegtuig, 600 kilometer, op weg naar het oosten van Duitsland en ben helemaal hyper. Ik verheug me enorm en vind het toch ook wel een avontuur als ik heel eerlijk ben. Zal ik de oudste zijn? Kan ik het niveau wel volgen? De colleges zijn allemaal in het Duits en Engels. Het zijn wel een heleboel stappen uit mijn comfortzone moet ik bekennen.
Sommige van mijn medewerkers en vrienden vroegen me of ik er überhaupt wel veel nieuwe dingen zal leren. Nou ja, ik denk het eigenlijk wel. Door mijn werk als assessor bij Zuyd Hogeschool heb ik gemerkt dat ons vak niet stil heeft gestaan en er ontzettend veel theoretische kennis is bijgekomen in de laatste dertig jaar. Uiteraard heeft de praktijk weinig geheimen voor me. Maar het is juist de theorie waar ik mijn kennis wil updaten en daardoor compleet wil maken. Ik wil dat alle puzzelstukjes op hun plek liggen. Geen geheimen meer voor mij. Een doel van mezelf is ook om deze kennis straks over te dragen door bijvoorbeeld op een hogeschool te doceren. En daarvoor moet je universitair geschoold zijn.
Ook ben ik ervan overtuigd dat ik onze opdrachtgevers nog beter kan helpen om hun communicatiedoelstellingen te bereiken. In het digitale tijdperk waarin wij leven, worden ontmoetingen steeds belangrijker. Onderzoek toont aan dat de vraag ernaar de komende jaren alleen maar zal toenemen. Ook technische ontwikkelingen hebben daarin een fors aandeel. En daarom heb ik er alle vertrouwen in dat mijn beslissing zakelijk veel vruchten zal afwerpen.
En bovenal: Een slimme meid is op de toekomst voorbereid.