Terug naar overzicht

Tien jaar Eventief - En hoe ons vak veranderd is!

20 januari 2017
Tanja Vornberger

Het is inmiddels ruim tien jaar geleden dat mijn compagnon en ik de stoute schoenen aantrokken en een dinnershow organiseerden. Dat was ook meteen het begin van ons bureau Eventief. In die tien jaar is er veel veranderd. Want de crisis ging ook aan ons niet geruisloos voorbij. Daarbij hebben we natuurlijk ook ons dienstenpakket fors uitgebreid met ons eigen hospitalityteam. We worden wel eens gevraagd hoe we al zo lang kunnen bestaan. "Hoe bedoel je?", vraag ik dan een beetje uitdagend.

"Ja, nou, er zijn toch veel evenementenbureaus verdwenen in de laatste jaren". "Of op z'n minst gekrompen." "En jullie zijn gestaag gegroeid." Dat klopt, we zijn elk jaar gegroeid. Niet opzienbarend of heel erg snel, maar voor ons snel genoeg. En ondanks het succes van ons eigen hospitalityteam, is de evenemententak van Eventief ook nog steeds het grootst. En waarom dat zo is, daar heb ik toch wel even over na moeten denken.

We begonnen tien jaar geleden en onze boodschap was toen dat we hartstikke gemotiveerd waren om evenementen te organiseren. Daar waren we ook erg goed in want we zetten de puntjes op de i en we waren creatief en professioneel.

Twee jaar later voegden we beleving toe. Althans, uiteraard voegden we die beleving al langer toe, maar vanaf toen had het een naam. Iedereen had het over beleving. En we kregen daardoor ook hele andere klanten, namelijk winkel- en stadcentra. En dat was prettig, want enkele zakelijke klanten hadden hun activiteiten behoorlijk ingekrompen. Ongeveer tegelijkertijd gingen we zaken ook meten. Return on investment was bij onze opdrachtgevers "hot". Een evenement organiseerde je niet zomaar, dat moest wat opleveren. De investering diende terugverdiend te worden, zodat het verantwoord kon worden dat er iets werd georganiseerd in de barre tijden.

Wat volgde was dat beleving werd vervangen door betekenis. Want je mocht je natuurlijk wel nog amuseren, maar liefst met inhoud. Hetgeen je meemaakte moest je aan het denken zetten, je mindset veranderen. We organiseerden meerwaarde!

Recent hebben we geconstateerd dat we nog volwassener zijn geworden en dat we vooral een strategisch partner zijn voor onze relaties. We denken mee over alle vormen van live communicatie. Dat kunnen ontmoetingen zijn in de vorm van het klassieke evenement, maar ook productpresentaties of merkbeleving door de inzet van een promotieteam. Eventmarketing noemen de vakbladen het. We hebben nooit stilgezeten en altijd laten zien en bewezen wat de meerwaarde van een goed bureau, ons bureau, is. Daarom zijn we nog steeds alive and kicking. En sterker nog: doordat de economie aantrekt, hebben we het drukker dan ooit tevoren.

En eigenlijk, als we heel eerlijk zijn, doen we nog steeds hetzelfde. We zijn creatief, organiseren en zetten de puntjes op de i. En dat doen we ook nog steeds met passie én inmiddels ook met heel veel ervaring! Deze ervaring willen we graag delen. En daarom ga ik één jaar lang elke maand een blog schrijven over ons vak. Ik wens jullie heel veel leesplezier!

Terug naar overzicht