Terug naar overzicht

TK 1933

30 juni 2020
Tanja Vornberger

Tijdens een van mijn reizen, vloog ik met Turkish Airlines. Ik was benieuwd naar deze airline omdat zij goede recensies hebben en de stewardessen in de top 10 staan van de best geklede ter wereld.

Service
Welnu, de service was echt zeer behoorlijk. We werden getrakteerd op attente gastvrijheid, zowel aan boord van de Boeing 737-900 als ook op de luchthaven van Istanbul. De nieuwe luchthaven van Istanbul is trouwens net opgeleverd en ik heb zelden zo'n ruime, schone airport gezien. Wat dat betreft kunnen de West Europeanen nog veel leren.

Terug naar de service van Turkish Airlines, die zoals gezegd prima was. Keurig eten, met keuze voor vegetarisch, alle drinks die je maar wilde, een pakketje met oogmasker en oordopjes, kussens en dekens. De hele mikmak. En zelfs meer dan dat. Turkish Airlines verraste me namelijk met een eigen geur. Deze geur, genaamd TK 1933, naar het jaartal waarin ze zijn opgericht, presenteren ze in een sachetje met een vochtig doekje. Elke passagier ontvangt dit gratis tijdens de vlucht.

Beleving
Slim vind ik. Geur is namelijk belangrijk. Net als zien, proeven, horen en voelen maakt ruiken deel uit van de sensorische component die bijdraagt aan beleving (Drengner, J. 2014). Dat is zo gek nog niet. Geur is een criterium voor mensen of ze zich comfortabel voelen. Het gezegde: "Ik kan jou niet luchten of zien", zegt genoeg.

Grote merken zoals Rituals en Abercrombie & Fitch passen geurmarketing toe. Medewerkers van Rituals verstuiven op elke tas die de winkel verlaat kwistig een van hun bodysplashs en iedereen die een winkel van Abercrombie of Holister heeft bezocht weet wat ik bedoel. Ook bij Eventief zetten we geur in om een beleving te versterken, bijvoorbeeld tijdens kerstevenementen. We verspreiden dan, heel simpel, met een klein verstuivertje een geurmix van dennennaalden, sinaasappel en kaneel.
Andersom herinner ik me ook een restaurant dat last had van een vieze geur in het souterrain, waardoor die ruimte onbruikbaar was om gasten te ontvangen. Zelfs een speciaal hiervoor ingevlogen bedrijf dat "in geuren deed", kon dit euvel niet verhelpen. Ze hebben er uiteindelijk een afwaskeuken van gemaakt.

Wil je een keer sparren over het hele pallet componenten dat een beleving compleet maakt? "Graag", zeggen mijn collega en ik dan. De stewardessen waren trouwens prachtig gekleed. Op de lichtgrijze panty na dan...

Terug naar overzicht