Terug naar overzicht

Winkelcentrum II

30 december 2021
Tanja Vornberger

In mijn vorige blog schreef ik over het winkelcentrum in Maastricht. Ik beloofde in een cliffhanger dat ik en een volgende blog zou laten weten hoe het avontuur afliep. Belofte maakt schuld...

Nadat we gezwicht waren voor de charme van de eigenaar van het kleine winkelcentrum aan de rand van Maastricht, gingen we aan de slag. En we hebben er uiteindelijk bijna vier jaar “gestreden". Ja, zo voelde het. En zo noem ik het dan ook maar. “Je kon wel waarzegger zijn", hoorde ik vaak op kantoor, want alle bedenkingen die we vooraf hadden, kwamen uit.

Geen respons
Winkeliers waren (op een enkele uitzondering na) niet betrokken. Ze kwamen niet naar bijeenkomsten om de plannen te bespreken, maar hadden wel achteraf veel opmerkingen. Sommigen deelden de stempelkaarten of flyers van de klantacties niet uit aan hun klanten. En erger nog; sommige winkels waren niet eens geopend tijdens evenementen. Ook de acties op sociale media werden niet ondersteund door de winkeliers. Berichten werden niet geliket en niet gedeeld. Hoewel onze opdrachtgever tevreden was, waren wij het niet.

Nog los van bovenstaande was een belangrijkste conclusie dat mensen die het winkelcentrum bezochten niet kwamen “shoppen", maar hun dagelijkse of wekelijkste boodschappen deden. Én als je op zaterdagochtend boodschappen doet, heb je eigenlijk geen zin in allerlei beleving en vertier.

Luister naar je intuïtie
Na bijna vier jaar was onze conclusie dan ook - en dat hebben we eigenlijk nog niet eerder gedaan - dat we niet meer wilden werken voor deze klant. Het kostte ons simpelweg teveel energie en leverde ons behalve een financiële vergoeding niets op. En onze policy bij Eventief 2.0 is toch ook dat we energie moeten krijgen van ons werk.

Wat ik ervan geleerd heb is dat ik vooral moet luisteren naar mijn intuïtie. Maar ook dat bij dergelijke projecten alle neuzen dezelfde kant moeten opstaan.

Rest mij om de projectontwikkelaar, zijn secretaresse en die enkele winkelier die wel gemotiveerd was te bedanken. Thanks lieve mensen en heel veel succes voor de toekomst.

Terug naar overzicht