Zakelijk flirten
Een aantal jaar geleden waren we uitgenodigd om mee te doen aan een grote landelijke pitch. Dat was spannend, want het was een mega opdracht. De omzet van ons bedrijf zou verdubbeld worden en bovendien was het een contract voor meerdere jaren, dus het zou ons ook nog veel zekerheid voor de toekomst bieden.
We besloten dat we ons goed zouden voorbereiden. We brainstormden vele uren, deden aan deskresearch en ontwikkelden een concept, gebaseerd op de gestelde doelstellingen van de klant én de identiteit van hun merk. Daarvan maakten we een puike presentatie met bewegende beelden en een perfecte opmaak in de huisstijl van onze "toekomstige" opdrachtgever. We bestelden een skybox bij Roda voor de pitch en kochten een nieuwe outfit om aan te doen.
Klaar voor de pitch?
Nog niet helemaal. Geïnspireerd door de workshop "zakelijk flirten" van onze gewaardeerde trainster Darlene Doomernik, hadden we behalve winnen op inhoud, nog een tweede strategie. We zouden onze charmes inzetten!
We hadden tijdens een workshop van Darlene namelijk wat trucjes geleerd. Zo moet je een zakelijke gesprekspartner tijdens de eerste kennismaking net lang genoeg in de ogen kijken om de juiste kleur van de iris te herkennen. Een belangrijke regel daarbij is: kijk je langer, dan wordt het al snel gênant. Kijk je korter, dan heb je niet zakelijk geflirt.
Dus behalve de presentatie, oefenden we ook de kennismaking met het oogcontact. Dat lukte allemaal prima. We waren in vorm.
Blonde spetter
Peggy haalde onze gasten op en samen kwamen ze de skybox naar binnen. "Hoi, aangenaam, ik ben Tanja", zei ik en keek in een paar hemelsblauwe twinkelende ogen van een blonde god van het type "Robert Redford in jonge jaren". Zijn naam registreerde ik niet eens meer. En hoe lang ik in die ogen keek? Oeps.
Peggy stond achter hem en bekeek het tafereel met rode wangen en lachtranen in haar ogen. Zij had onze hunk uiteraard al in de hal begroet en was al wat bekomen van de shock.
Lang verhaal. We hebben een glas water gepakt, ons bij elkaar geraapt en gepitcht. En.....we hebben die bloody pitch gewonnen, op inhoud, werd ons medegedeeld door onze klant. We hadden goed naar ze geluisterd en ons perfect verplaatst in hun merk en doelgroep, zeiden ze.
Trouwens, we hebben maar kort samengewerkt met onze hunk. Hij maakte al snel promotie en droeg zijn werkzaamheden over aan een collega. Dat was jammer, want hij was een leuke kerel met veel daadkracht en kennis van zaken.
Als je interesse hebt in de contactgegevens van onze trainster of ook een pitch hebt waar je ons graag bij wilt hebben, kun je contact met mij opnemen via tanja@wijzijneventief.nl. Het nummer van de hunk? Dat houden we lekker zelf!