Terug naar overzicht

Zelfcorrigerend vermogen van de groep

25 juni 2019
Tanja Vornberger

Tegenwoordige hebben mensen meerdere carrières in hun leven. Ook ik had een leven vòòr Eventief. Ik was namelijk dansdocente.

Ineens veel beter
Ik had zojuist een nieuw stuk dans ingestudeerd en ik zette de muziek aan om de choreografie uit te laten voeren. Natuurlijk schortte het hier en daar nog. De dames deden de dans immers voor de eerste keer. Midden tijdens een repetitie werd ik echter aan de telefoon geroepen, net op het moment dat ik wilde beginnen met een aantal correcties. Ik moest dat telefoontje beantwoorden, dus liep ik de zaal uit. Na 10 minuutjes kwam ik terug en waren de dames in groepjes druk met elkaar in de weer. Omdat ik niet meer precies wist wat er allemaal goed en fout was, besloot ik gewoon nog een keer het stuk op muziek te laten dansen. Dat kan immers nooit kwaad.

Tot mijn verbazing was het ineens veel beter. En niet een beetje beter, maar heel veel beter. Verbaasd keek ik de meiden aan. Wat bleek: in die tien minuten dat ik weg was, hadden ze elkaar zelf gecorrigeerd. Ze hadden in de spiegel hun fouten gezien en waren daar zelf mee aan de slag gegaan. Wat mij opviel was dat ze elkaar veel meer hadden verbeterd dan ik ze had kunnen verbeteren in die korte tijd. Dat is ook niet zo gek eigenlijk. Ik zou in mijn eentje aan de gang gaan, en zij waren met z‘n tienen. Tien paar ogen en meerdere docenten die de zwakkeren één op één les konden geven.

Sinds die ervaring zette ik die lesvorm vaker in. Tweetallen vormen en elkaar op fouten wijzen. Ik merkte dat dit door leerlingen als heel prettig werd ervaren. Goede leerlingen kregen een belangrijke taak: namelijk anderen helpen. Mindere leerlingen kregen veel meer aandacht.

Chief Eventief Officer
Die ervaring heb ik altijd meegenomen en ik vroeg me af: kan ik dit ook bij Eventief toepassen? Er zijn bij ons bedrijf immers groepen hostesses of horecamedewerkers die bepaalde skills moeten hebben en samen moeten werken. Die wellicht fouten maken waar iemand ze op zou kunnen corrigeren. Vorig jaar hebben we daarom onze CEO‘s ingevoerd. De Chief Eventief Officers: ervaren mensen uit ons team die anderen kunnen meenemen bij jobs. Die instructies en individuele aandacht kunnen geven en waar nodig foutjes corrigeren. Opvallend was dat iedereen die we dit vroegen gelijk volmondig ja zei. We hebben ze uitgenodigd naar kantoor, een berg pizza‘s besteld en een avond gesproken over leiderschapsstijlen, briefings verzorgen en de do‘s en don‘ts van de partymanager. Vervolgens gingen ze aan de slag….

En het is een succes. De eerste evenementen zijn gedraaid. Ons team en onze klanten zijn tevreden. De CEO‘s en wij ook. Zo simpel kan het zijn.

Terug naar overzicht