Co-creatie
Ik heb een tijd geleden een blog geschreven over interactiviteit. Over de voordelen die ontstaan als gasten bij een evenement betrokken worden. Deze keer wil ik het hebben over co-creatie. Dat gaat net een stukje verder en is trouwens niet alleen hot in de eventbranche, maar wordt ook bij andere producten of diensten ingezet door marketeers.
Gasten bij keuzes betrekken
De meest simpele vorm is nog steeds vragen wat iemand wil eten of welke muziek hij/zij wil horen. Zo simpel als wat en helemaal niet nieuwerwets of ingewikkeld, want we deden dit al decennia geleden voor het kerstmenu of in de discotheek. En het is nog steeds doeltreffend. Gasten voelen zich gehoord en worden mede-eigenaar van het evenement. Marketeers noemen dit dus co-creatie, want je geeft klanten de gelegenheid om samen met jou waarde te creëren (Osterwalder & Pigneur 2019).
Grote merken zoals LEGO en Lay's passen dit veelvuldig toe. Mensen verzinnen nieuwe LEGO figuren of smaakjes voor nieuwe chips. Andere klanten kunnen dan online stemmen op deze nieuwe creaties en er komt een winnend ontwerp. De traffic die daarbij ontstaat op de diverse kanalen is niet te onderschatten en misschien nog wel belangrijker dan de nieuwe smaak chips.
Zakelijke events
Maar terug naar onze branche. Hoe kun je dan co-creatie op een goede manier inzetten? Bij muziekfestivals wordt aan het publiek gevraagd welke line-up wenselijk is. Dat ligt voor de hand en wordt goed ontvangen door festivalgangers. Maar hoe kun je dat dan bij een zakelijke evenement aanpakken? Hoe kun je zakelijke gasten animeren om mee te doen aan een World Café, een hackathon of een fishbowl. Daar heb ik een interessant artikel over gelezen op de site van eventplanner. Het zijn goede tips; als je me een bericht stuurt, dan deel ik het artikel graag met je.
Op vrijdag 5 april wordt mijn moeder 80 jaar. En uiteraard kan ik het dan niet laten om ook te doen aan co-creatie. Ik kan niet alles hier verklappen, want dan weet ze al wat er gaat gebeuren, ze leest immers elke keer mijn blog... Maar mam, ik kan je één ding verzekeren: we hebben vooral ook zelf heel veel plezier gehad bij het mee creëren van jouw feest.
Wordt vervolgd.