Sponsormarketing deel II
Een paar maanden geleden was ik in het kader van sponsormarketing uitgenodigd voor een sponsoractiviteit van een groothandel waar we als Eventief klant van zijn. Ik mocht meedoen aan het HANOS Golf Event.
Eerste wedstrijd
Ik kreeg hiertoe een persoonlijke uitnodiging van mijn accountmanager en was gelijk enthousiast. Ten eerste was ik enthousiast omdat zij wist dat ik golfde en vervolgens ook dat het bedrijf mij persoonlijk uitnodigde. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er enorm op verheugde en het daarnaast ook super spannend vond. Ik golf nog niet zo heel lang en heb al helemaal nooit eerder een soort van “officiële” wedstrijd gespeeld. Ik heb er veel voor geoefend, mijn golfbuddy’s Sanny en Gaby attendeerden me nog eens goed op de belangrijkste regels en ik had een hele dag vrij gepland om me goed te kunnen voorbereiden.
Er werd gespeeld op de prachtige Golfbaan de Herkenbosche en we werden ontvangen als professionele spelers. Er was een indeling in flights gemaakt, we kregen gepersonaliseerde ballen van Titleist, evenals een lunchpakket en een mooie paraplu voor de regen. Tijdens het spel werden we bezocht door een “barbuggy” met lekkere drankjes naar keuze en er werden foto’s gemaakt. Na afloop was er nog een prijsuitreiking en een diner. So far so good.
Gemiste kans
Ik stond na de prijsuitreiking gezellig te keuvelen met mijn accountmanager en natuurlijk ook met mijn medespeler. Verder was het erg stil en ik begon me zo langzamerhand af te vragen hoeveel kansen hier niet werden opgepakt. “Gaat er nog iemand iets zeggen over jullie bedrijf?”, vroeg ik aan mijn accountmanager. “Nee dat is eigenlijk niet de planning, hoezo?” vroeg ze nog.
Hoezo? Ik denk dat ik haar aankeek alsof ik uit een ei kroop. Hoezo? Omdat er hier zo’n 150 goede relaties van jullie staan die hunkeren naar informatie. Naar jullie plannen, jullie resultaten, jullie assortiment en producten. Hoe jullie kunnen helpen bij het runnen van een restaurant. Beste cases die jullie kennen. Ik kon niet stoppen...
Kijkje in de keuken
Ik gaf haar nog een heel concreet voorbeeld: "Ik heb zojuist bij de barbecue moeten vragen aan de kok wat er op het menu stond. Ik wist namelijk niet wat daar zo lekker lag te pruttelen. Het bleek een stuk tonijn te zijn. En toen had ik vragen. Waar komt die vandaan? Is hij het resultaat van duurzame visserij en hoe kun je dat heerlijke stuk vis het beste bereiden? De kok beantwoordde mijn vragen geduldig en andere mensen stonden geïnteresseerd te luisteren. Iedereen hoort immers graag het verhaal achter het verhaal en neemt een kijkje in de keuken. Dit zou je met alles wat we vandaag eten kunnen doen. Hoe inspirerend is het wel niet om nieuwe informatie te krijgen die je direct kunt proeven?"
Ik denk, zei ik nog tegen haar, dat het een gemiste kans is om de mogelijkheid om meer over je bedrijf te vertellen zo te laten liggen. Dat is nu juist de kracht van sponsormarketing. Ik hoop niet dat ze al te gechoqueerd is door mijn directheid op dat moment. Maar goed. Neemt natuurlijk niet weg dat het een enorm leuke ervaring was, ik hierdoor de groothandel alweer twee keer bezocht heb en ik zeker graag de volgende keer weer van de partij ben. Ik heb trouwens eerder een blog geschreven over sponsormarketing. Wil je er meer over weten, dan kunnen we graag een keer een afspraak inplannen.
Tanja Vornberger
Directeur Eventief