Een van mijn eerste blogs (inmiddels alweer jaren geleden) ging over kerstvieringen. Mijn stelling was toen dat veel te veel bedrijven aan het einde van het jaar “maar wat doen”. Er werd niet gekeken naar inhoud bij de kerstevenementen, maar naar “plat entertainment”. Dus er werd geen gebruik gemaakt van het potentieel dat een evenement heeft maar vooral gefeest. Gedronken, gegeten en geouwehoerd. Sorry voor het platte taalgebruik.

Kerstevent mét inhoud

Inmiddels moet ik mijn mening bijstellen. Sinds 2022 hebben we regelmatig voor bedrijven een kerstevenement georganiseerd met inhoud. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan gelijk opgetogen en zelfs superblij word. En….. ook samen met Mérou aan de slag ga om die inhoudelijke wensen te vervullen.

De eerste keer hebben we dit gefixt bij onze klant Wealer waar we onze matchmaking tool hebben ingezet (zie blog Interactie). De HR manager toonde toen veel lef en zette onze nieuwe “matchmaking” tool in.

Nieuwe tool

Recenter hebben wij weer een nieuwe tool ontwikkeld: De ‘ontdek je collega’-bingo. Deze keer zijn we aan de slag gegaan voor de Chocolate Company. De vraag van de klant was om de medewerkers “actief bezig te laten zijn”. So far so good. Het moest voor alle leeftijden en opleidingsniveaus haalbaar en interessant zijn. Dus wat ga je doen? We hebben daar best even over gebrainstormd. Uiteindelijk wilden we toch nu ook weer dat mensen met elkaar in gesprek komen. Dat vinden we waardevol.

Hoe ging het in zijn werk? Medewerkers hebben voorafgaand aan het event drie leuke weetjes over zichzelf met ons gedeeld. Bijvoorbeeld welke hobby’s ze uitoefenen, van welk eten ze houden en of ze een bijzondere gave hebben. De meest leuke weetjes kwamen aan het licht. Mensen die exotische talen spraken of interessante sportieve prestaties hadden behaald. Mensen die wel heel veel broers of zussen hadden, allerlei dieren geweldig vonden en al hadden opgetreden op de grootste bühnes van het land.

Vervolgens hebben we hier bingokaarten van gemaakt. Op elke kaart kwam een x-tal van deze leuke en interessante feitjes te staan. Op de avond zelf kreeg iedere medewerker een bingokaart en zaak was dat de medewerkers met elkaar in gesprek gingen om te achterhalen wat dan nu het “weetje” was van elkaar. Wist je een van de feiten op te lossen, dan mocht je een kruis door het vakje zetten. Zo kon je "bingo" scoren. En het werkte. Mensen zochten elkaar op en gingen elkaar vragen stellen. Het was superleuk om dat live te zien!

Missie geslaagd

Belangrijk om te vertellen is dat we een zeer bekwame presentator hadden die de hele gang van zaken leidde. Hij controleerde niet alleen de bingokaarten, maar maakte er een happening van. Mensen die een “foute bingo” hadden, moesten een kerstliedje zingen en mensen die het goed hadden kregen een leuk geschenk. Dank op deze plek aan Danny Pouwels voor zijn enthousiasme!

Maar het allerbelangrijkste was uiteindelijk toch dat mensen met elkaar in gesprek gingen en er op die manier als vanzelfsprekend ook een stuk teambuilding plaatsvond! Missie geslaagd! De bingo was een succes.

Wil je ook voor inhoud gaan? We hebben twee concepten op de plank liggen en je kunt Mérou of mij altijd bellen voor een vrijblijvend gesprek.


Tanja Vornberger
Directeur Eventief

Een paar maanden geleden was ik in het kader van sponsormarketing uitgenodigd voor een sponsoractiviteit van een groothandel waar we als Eventief klant van zijn. Ik mocht meedoen aan het HANOS Golf Event.

Eerste wedstrijd

Ik kreeg hiertoe een persoonlijke uitnodiging van mijn accountmanager en was gelijk enthousiast. Ten eerste was ik enthousiast omdat zij wist dat ik golfde en vervolgens ook dat het bedrijf mij persoonlijk uitnodigde. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er enorm op verheugde en het daarnaast ook super spannend vond. Ik golf nog niet zo heel lang en heb al helemaal nooit eerder een soort van “officiële” wedstrijd gespeeld. Ik heb er veel voor geoefend, mijn golfbuddy’s Sanny en Gaby attendeerden me nog eens goed op de belangrijkste regels en ik had een hele dag vrij gepland om me goed te kunnen voorbereiden.

Er werd gespeeld op de prachtige Golfbaan de Herkenbosche en we werden ontvangen als professionele spelers. Er was een indeling in flights gemaakt, we kregen gepersonaliseerde ballen van Titleist, evenals een lunchpakket en een mooie paraplu voor de regen. Tijdens het spel werden we bezocht door een “barbuggy” met lekkere drankjes naar keuze en er werden foto’s gemaakt. Na afloop was er nog een prijsuitreiking en een diner. So far so good.


Gemiste kans

Ik stond na de prijsuitreiking gezellig te keuvelen met mijn accountmanager en natuurlijk ook met mijn medespeler. Verder was het erg stil en ik begon me zo langzamerhand af te vragen hoeveel kansen hier niet werden opgepakt. “Gaat er nog iemand iets zeggen over jullie bedrijf?”, vroeg ik aan mijn accountmanager. “Nee dat is eigenlijk niet de planning, hoezo?” vroeg ze nog.

Hoezo? Ik denk dat ik haar aankeek alsof ik uit een ei kroop. Hoezo? Omdat er hier zo’n 150 goede relaties van jullie staan die hunkeren naar informatie. Naar jullie plannen, jullie resultaten, jullie assortiment en producten. Hoe jullie kunnen helpen bij het runnen van een restaurant. Beste cases die jullie kennen. Ik kon niet stoppen...

Kijkje in de keuken

Ik gaf haar nog een heel concreet voorbeeld: "Ik heb zojuist bij de barbecue moeten vragen aan de kok wat er op het menu stond. Ik wist namelijk niet wat daar zo lekker lag te pruttelen. Het bleek een stuk tonijn te zijn. En toen had ik vragen. Waar komt die vandaan? Is hij het resultaat van duurzame visserij en hoe kun je dat heerlijke stuk vis het beste bereiden? De kok beantwoordde mijn vragen geduldig en andere mensen stonden geïnteresseerd te luisteren. Iedereen hoort immers graag het verhaal achter het verhaal en neemt een kijkje in de keuken. Dit zou je met alles wat we vandaag eten kunnen doen. Hoe inspirerend is het wel niet om nieuwe informatie te krijgen die je direct kunt proeven?"

Ik denk, zei ik nog tegen haar, dat het een gemiste kans is om de mogelijkheid om meer over je bedrijf te vertellen zo te laten liggen. Dat is nu juist de kracht van sponsormarketing. Ik hoop niet dat ze al te gechoqueerd is door mijn directheid op dat moment. Maar goed. Neemt natuurlijk niet weg dat het een enorm leuke ervaring was, ik hierdoor de groothandel alweer twee keer bezocht heb en ik zeker graag de volgende keer weer van de partij ben. Ik heb trouwens eerder een blog geschreven over sponsormarketing. Wil je er meer over weten, dan kunnen we graag een keer een afspraak inplannen.


Tanja Vornberger
Directeur Eventief


Sponsormarketing is naast beurzen en congressen een van de middelen uit de marketingmix die veel elementen van live-communicatie bevatten. Wellicht kwam daarom dit onderwerp ook tijdens mijn master aan de universiteit uitgebreid aan bod en hebben we met Eventief een aantal sponsorships begeleid. De grootste klus was, inmiddels alweer jaren geleden de opdracht van Heineken. Hun merk Brand bier was terug in het stadion van Roda JC en dat moest breed uitgedragen worden. Roda speelde toen nog Europees voetbal en het bereik was daardoor groot. Het mocht dus ook wat kosten wat we in het stadion organiseerden. Het was uiteindelijk een project van meerdere jaren en ik ben er eigenlijk van overtuigd dat als Roda weer promoveert naar de Eredivisie - en dat gaat ongetwijfeld weer gebeuren - Heineken de sponsoractiviteiten ook weer oppakt.

Commerciële doelen
Het is namelijk opmerkelijk welke commerciële doelen je met sponsormarketing kunt bereiken. Behalve de welbekende naamsbekendheid kun je bijvoorbeeld een hele andere doelgroep in contact laten komen met je merk. Verder zijn er vaak mogelijkheden om relaties te ontmoeten of medewerkers te fêteren, en kun je gebruik maken van het positieve imago van je sponsorobject. Naar mijn mening maken bedrijven daar niet altijd optimaal gebruik van. Ik weet niet hoe dat komt. Misschien is er een tekort aan kennis, tijd of creativiteit.

Sponsoring
En ook de andere kant is interessant. Hoe kun je succesvol een sponsoractie opzetten? Wat moet je bedrijven bieden zodat ze een sponsor willen worden? Mijn goede vriendin Miriam Derks vroeg me laatst raad. Ze wil aan de slag gaan om sponsors te zoeken voor het Chèvremonts Mannenkoor 1912 waar ze bestuurslid van is. Uiteraard vroeg ik aan haar wat de activiteiten tot nu toe dan waren. Ze begon enthousiast te vertellen over sponsorpakketten met toegangskaartjes en een vermelding in het programmaboekje van de voorstelling.

Creatief
Ik onderbrak haar vrij snel. Dat is niet wat mensen tegenwoordig willen: naamsbekendheid in ruil voor een financiële bijdrage. Naar mijn idee moet je veel creatiever worden. Zaken die je kunt oppakken zijn onder andere: hoe kan ik de sponsors met elkaar in contact laten komen? Kan ik hen daarbij helpen met een matchmaking tool? Kan ik dit combineren met een activiteit van de vereniging? Hoe kan ik sponsors laten meeprofiteren van mijn core business? Kan ik hen zaken bieden die zij anders niet kunnen krijgen? En tot slot hoe kan ik sponsors een unieke beleving bieden? Iets dat zij niet zouden meemaken als ze geen sponsor zijn.

Naar mijn idee kun je dat op vrijwel elke organisatie toepassen. Natuurlijk moet je dan de tijd nemen om dit uit te rollen en te organiseren. Het komt niet “uit de lucht vallen”.

Heb jij ook advies nodig bij het opzetten van sponsormarketing? Laat het me weten. Ik drink graag een kop koffie met je en denk samen met je na over de mogelijkheden. Wil je de contactgegevens van Miriam? Dat mag, want ze zoekt vast nog sponsors!


Tanja Vornberger
Directeur Eventief

Fotografie: henkK.nl

Meegaan met trends en ontwikkelingen voor zakelijke evenementen. Zowel in mijn functie als docent van Zuyd Hogeschool als ook in mijn werk als creatief directeur bij Eventief, heb ik het er dagelijks over. We trainen onze studenten om trends te herkennen en toe te passen in de praktijk. We hopen maar dat ze gaandeweg snappen dat vastroesten geen optie is. Bedrijven die niet meebewegen met de tijd, hebben namelijk op termijn geen bestaansrecht.

Ik word zelf regelmatig gevraagd wat dan nu de nieuwste trends en ontwikkelingen zijn in ons vakgebied. Daarom wijd ik deze keer hieraan een blog. Mijn academische achtergrond gebiedt mij te zeggen dat dit vooral mijn waarneming is en niet is gebaseerd op enig onderzoek.

Evenementen worden complexer
Volgens Maarten Schram, de directeur van IDEA, vervullen event professionals steeds vaker de rol van business consultant. Ik kan die uitspraak onderstrepen. Ook mijn klanten vragen me steeds vaker om hen te adviseren hoe hun doelgroep door een live event in beweging komt. Dit is bijvoorbeeld aan de orde na een fusie of een reorganisatie. De kernboodschap moet vertaald worden, de stakeholders betrokken en de doelgroep geanalyseerd. Het worden complexe processen die veel verder gaan dan alleen maar een evenement organiseren. Dit zijn trajecten die veel voorbereiding en inzicht vragen.

Big data
Tijdens de Best of Events in Dortmund twee jaar geleden woonde ik een lezing bij van een specialist op het gebied van Big Data. Ik heb toen eigenlijk voor het eerst begrepen wat je er allemaal mee kunt in mijn branche. Als voorbeeld zal ik een beurs nemen. Normaalgesproken zou de beursorganisatie alle relaties een uitnodiging voor de beurs sturen. Misschien zijn dat in sommige gevallen wel 10.000 of meer uitnodigingen, waarvan uiteindelijk 2 tot 5% van de relaties ingaat op de uitnodiging. Niet erg efficiënt. Dat soort trajecten kunnen beter met big data, want dan sturen we alleen nog maar een uitnodiging naar diegenen die affiniteit hebben met beurzen en interesse hebben in het thema van de beurs. Het resultaat zal zijn dat er veel minder uitnodigingen worden gestuurd met een hoger rendement.

Interactiviteit
Dat is nog steeds mijn paradepaardje. Ik heb er toentertijd ook mijn thesis over geschreven. Bezoekers van een evenement willen zelf actief meedoen. Ze willen best naar een spreker luisteren, maar er vooral ook zelf mee spreken. Ze willen zelf bepalen wat ze eten en drinken en ze willen zelf bepalen hoe hun programma is samengesteld. En als ik dan naar dat programma kijk, dan willen ze liever andere mensen ontmoeten dan deelnemen aan een vastomlijnd programma. De pauzes worden steeds groter.

Wil je een keer live met mij bijpraten over welke trend we bij jouw event kunnen toepassen? Graag, zeg ik dan!

Tanja Vornberger
Directeur Eventief

In de hedendaagse wereld van eventmarketing is immersiviteit een sleutelbegrip. We kennen het begrip al lang, Pine & Gilmore benoemden het bijvoorbeeld al in 2000, en toch vind ook ik het lastig om aan klanten of studenten uit te leggen hoe we immersiviteit dan nu kunnen toepassen. Dat is veranderd toen ik in november 2023 tijdens de tentoonstelling van Salvador Dalí in Berlijn werd geraakt door een immersieve beleving. Ja; ik zou het “raken" willen noemen, want ik heb nooit eerder een dergelijke ervaring gehad.

Wat is immersiviteit?
Immersiviteit verwijst naar de mate waarin een ervaring de deelnemer kan onderdompelen in een alternatieve realiteit. Dit kan worden bereikt door het gebruik van technologieën zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR), maar ook door zorgvuldig ontworpen fysieke omgevingen en narratieven (verhalen) die alle zintuigen aanspreken. Het doel is om een gevoel van aanwezigheid en betrokkenheid te creëren dat verder gaat dan traditionele vormen van interactie. De deelnemer wordt als het ware zelf een onderdeel van het gebeuren.

De muur van Harry Potter
Tijdens de tentoonstelling van Salvador Dalí in Berlijn kon je allerlei schilderijen bekijken én er was ook veel informatie over Dalí. Dat hij veel reisde, trouw was aan zijn vrouw Gala en dat hij geïnteresseerd was in wetenschap. Dit kon je ook terug zien in zijn werk. Allemaal leuk en aardig, maar pas echt spannend werd het toen we de mogelijkheid kregen om aan de VR-experience mee te doen. Er stond een teampje “nerds" klaar met de VR-brillen. Ze hielpen ons met het opzetten ervan en we kregen uitgebreide instructies. We moesten niet schrikken; niets van wat we zagen was echt, behalve de reling om je aan vast te houden. We zouden andere mensen zien alsof ze “duikers" waren en onze eigen handen zouden lijken op skeletjes. We moesten ook niet schrikken van dieren of muren die heel dichtbij kwamen. Jaja, dacht ik nog, maak het maar niet zo spannend. Ik ben wel wat gewend. “Als jullie tijd om is, dan zien jullie gouden pijlen die jullie moeten volgen naar de uitgang", werd ons nog nageroepen.

Ik betrad de ruimte en kwam terecht op een varend schip. Achter me brandde een kaars die alsmaar groter werd. Naast het schip liepen olifanten die zo hoog waren als een flat. Hun poten waren stelten. Aan de rechterkant probeerde een kreeft op het schip te klimmen. Ik vond het erg indrukwekkend. Er was muziek en wind en na een paar minuten was ik helemaal gehypnotiseerd. Ik had inmiddels ook mijn partner Rob gevonden en we stonden samen aan de reling van het schip te genieten van het landschap. Waanzinnig mooi. Ik was letterlijk in de surrealistische wereld van Dalí.

We mochten twintig minuten blijven. Ineens zei Rob: “Ik zie de gouden pijlen, ik loop naar de uitgang." Mijn tijd was eigenlijk wat later ten einde, maar ik besloot met hem mee te lopen. Ineens verdween Rob door een muur. Moest ik nu ook door die muur? Was er wel een muur? Ik voelde me net Harry Potter toen die voor het eerst naar platform 9 ¾ moest lopen op King‘s Cross Station, dwars door de muur van perron 9 en 10. De bril ging af. Er was natuurlijk helemaal geen muur en zo kwam er een soft landing na al die indrukken van Dalí. Maar hoe dan ook, ik zal deze experience nooit vergeten en ook niet de naam Salvador Dalí.

Wil je een keer met me sparren hoe we immersiviteit kunnen toevoegen tijdens een evenement of merkactivatie zodat ook jouw organisatie of merk niet meer vergeten wordt? Graag!

Bij Eventief geloven we in de kracht van live communicatie. Dat is niet voor niets de titel van onze brochure. De moderne wereld biedt vele digitale communicatiemogelijkheden, maar niets komt in de buurt van de impact die een persoonlijke ontmoeting kan hebben (lees hiervoor ook deze blog). Daarom kiezen we ervoor om een keer zelf deel te nemen aan een beurs, en wel de horecavakbeurs BBB die op 7, 8 en 9 oktober gehouden wordt in het MECC in Maastricht. Het is een beurs die zich richt op de horecaprofessional en omdat er de Michelinsterren worden uitgedeeld, staat de beurs volop in de belangstelling.

Opvallende stand
Een beurs is naast een event of een merkactivatie een van de live communicatie-instrumenten die je kunt inzetten én als
je dat goed doet, dan wordt het een waardevol marketinginstrument. Voor ons betekent dit dat een “simpele standaard" stand geen optie is. We willen echt een concept neerzetten waardoor we gaan opvallen en scoren. Dus we hebben in
deze drukke tijden dan toch wel een uitdaging.

We hebben ervoor gekozen om deel te nemen aan de “EVENT CONNECT". Dit is een apart gedeelte op de BBB, waar bedrijven vertegenwoordigd zijn die gespecialiseerd zijn in de event industry. We presenteren daar op de eerste plaats onze champagne muur. Dit is een vrij nieuw product waarbij gasten op een interactieve en verrassende manier een
glaasje bubbels krijgen aangeboden. De bedoeling is dat we vervolgens in gesprek komen met de bezoekers en de mogelijkheid krijgen om te vertellen wat Eventief nog meer kan betekenen. Uiteraard presenteren we op de stand ook
ons hospitality team en onze eigen organisatiekracht en expertise.

Partners gezocht
Terwijl Mérou en ik nadachten over de deelname, bedachten we dat we natuurlijk ook andere drankjes of producten
kunnen aanbieden via onze muur. We hadden op die manier namelijk ook al eerder het energiedrankje “Miner Energy" gepromoot in een winkelcentrum.

Omdat we sowieso geloven in partnerships, wilden we voor de BBB partners zoeken binnen ons eigen netwerk voor wie het ook waardevol kan zijn om via onze muur hun product aan te bieden. Zo gezegd, zo gedaan. Na een paar telefoontjes hadden we al twee partners gevonden, namelijk de Chocolate Company en Schrobbelèr. We denken dat dit geweldig gaat werken, omdat we immers hierdoor ook in contact komen met elkaars netwerk.

Maar er is natuurlijk altijd ruimte voor nog meer samenwerking. Hoe meer hoe beter; dus als je ook vertegenwoordigd wilt worden op de BBB, dan kun je graag contact opnemen met Tanja via 06-44276639 of tanja@wijzijneventief.nl.

Wie weet maken we er dan samen een waardevolle beurs van!

Degenen die mijn vorige blog gelezen hebben wachten waarschijnlijk met smacht op het vervolg. Het was een cliffhanger… Ik kan met trots mededelen dat ik met een 8 ben geslaagd voor mijn opleiding Communicatie aan Fontys Hogescholen. Mijn scriptie is goedgekeurd en daarom mocht ik afgelopen maandag op eindgesprek komen. Het thema van dit gesprek was: Wat maakt mij anders dan andere communicatieprofessionals?

Out of the box
Mijn docenten en externe beoordelaar wilden onder andere weten wat mijn plannen zijn voor de toekomst, wat ik tijdens mijn studie heb geleerd al toepas in mijn huidige werk en wat mijn visie op communicatie is. Het voelde als een soort sollicitatiegesprek.

Ik heb het geluk dat ik in principe al een aantal jaar werk. Tot nu toe heb ik me natuurlijk volledig gestort op live-communicatie. Het omzetten van marketing- en communicatiedoelen in live-communicatie concepten. Dit is ook het antwoord op de tweede vraag. Ik heb tijdens mijn opleiding tools gekregen die mij helpen in het creëren van doelgerichte concepten. Out of the box denken. Zo noem ik het altijd.

De toekomst
En wat mijn plannen zijn in de toekomst? Ik ben er door middel van mijn onderzoek vooral achter gekomen dat we niet voldoende vertellen wat wij doen. We doen zo‘n gave dingen die echt uniek zijn in Limburg en zelfs onze vaste klanten weten dat niet allemaal. Ik doel dan op onze eigen matchmakingtool en onze kersverse champagnemuur. Ook de hoge kwaliteit van ons team en de interactieve benadering van merk-activaties zijn uniek in de regio. Maar niet iedereen weet
dit dus. Zo hebben we sinds een jaar het Discovery Museum als klant, en tijdens afspraken en gesprekken moesten wij nét iets te vaak “Dat kunnen wij ook voor jullie doen" zeggen. Daarom ben ik druk bezig met onze eigen marketingstrategie. Ik heb om te beginnen een nieuwe huisstijl laten ontwikkelen die ook langzaam maar zeker wordt doorgevoerd in bijvoorbeeld een nieuwe website met up- to-date SEO‘s (google zoektermen) en branding van onze auto‘s en materialen. Het is een proces en dit gaat natuurlijk niet in één keer.

Ook heb ik plannen om in de toekomst klanten buiten Limburg te zoeken. Zo heb ik binnenkort al de eerste twee evenementen in Eindhoven: De Robocup en een event voor het salesteam van één van onze klanten. Het smaakt in ieder geval naar meer, want live is waar ik echt in geloof!

PS: Op de foto zie je hoe het leuke hangertje gemaakt wordt dat ik van mijn lieve Eventief-collega‘s heb gekregen! Dank aan Rob Lancohr die het ontworpen heeft.

In oktober 2021 werd ik medevennoot van Eventief. Hoewel dit de juiste keuze voor mij was en ik ontzettend blij ben met waar ik nu sta, was er op dat moment wel een kleine uitdaging. Ik was namelijk nog niet helemaal klaar met mijn studie. Ik studeer Communicatie Management aan Fontys Hogescholen in Eindhoven en in principe hoefde ik ‘alleen nog maar‘ mijn scriptie te schrijven. Maar een scriptie schrijven is, zoals menig HBO/universitaire student weet, geen eitje. Je moet er toch genoeg tijd insteken. Daarnaast werd het ook drukker en drukker in de zaak. Eindstand; de scriptie werd steeds maar weer uitgesteld. Ik twijfelde zelfs even om het er maar bij te laten…

Maar ik was al zo ver gekomen. Ik moest en zou mijn studie afronden. Mijn onderwerp en onderzoeksopzet had ik namelijk al af en dat is toch wel het lastigste van een scriptie. Vier maanden geleden besloot ik om er echt vaart achter te zetten.

Onderzoek
Gelukkig mocht ik mijn scriptie voor Eventief schrijven. En wat heb ik onderzocht? Het afgelopen jaar hebben Tanja, Félipe en ik veel nagedacht over welke richting we op willen met Eventief. Willen wij ons meer richten op het uitzenden van het hospitalityteam, of willen we gaan voor de partnerschappen met mooie merken waar wij strategisch voor kunnen meedenken en écht waarde kunnen toevoegen? Het laatste is waar we vooral energie van krijgen en waar we voor willen gaan. Maar hoe moeten we ons in deze markt positioneren? Hoe weten klanten ons daarvoor te vinden? Hoe kunnen we ons onder-
scheiden van de concurrent? Daar kun je wel een onderzoek op loslaten.

Het was een proces. Zaken die twee jaar geleden, voordat ik besloot mijn scriptie uit te stellen, op de voorgrond stonden en klanten waar we toen veel voor werkten, staan nu juist op de achtergrond of zijn uit het zicht verdwenen. De branche is ook seizoensgebonden.

Tijd voor actie
We merken nu al dat we bruikbare inzichten uit het onderzoek hebben gehaald. We hebben dan ook niet gewacht met implementatie tot het onderzoek en het daar bijbehorende advies af is. Zo hebben we al een nieuwe huisstijl laten maken, nieuwe producten (onder andere een prachtige champagnemuur) gelanceerd en zijn we al hard aan het werken aan een nieuwe website met geoptimaliseerde SEO‘s (Google zoekwoorden). Ik hoop trouwens deze website volgende maand te kunnen lanceren en deze samen met het nieuws te brengen dat ik eindelijk geslaagd ben. I keep you posted, fingers crossed.

“Dit was het mooiste feest waar ik ooit geweest ben!", kreeg mijn moeder als opmerking terug van een van haar gasten. Mijn moeder en ik keken elkaar een beetje verdwaasd aan. Natuurlijk vonden wij het ook een super geslaagde avond én hadden het reuze naar onze zin. Maar we hadden heus wel een keer een even leuk, of misschien wel nog leuker feest of evenement bijgewoond.

Beleving
De tachtigste verjaardag van mijn moeder was voor onze familie, en dus ook voor ons bedrijf Eventief een hele happening. We hebben dat conceptmatig georganiseerd en vormgegeven alsof het een professioneel evenement was voor een van onze opdrachtgevers. Compleet met een hostess die de gasten ontving, de jas aannam en de gasten doorverwees naar onze nieuwe levende champagnemuur. Er stond een horecabrigade van vier medewerkers klaar en in de feestruimtes was alles versierd in een touch of red en het beeldmerk dat ontworpen was voor mijn moeder. Er was een videohoek ingericht met doorlopende storytelling van de jarige: mijn moeder Marlies, die al 80 jaar als een dancing queen door het leven danst, genoot ervan. Aangepaste live muziek en een optreden van ex-danseressen van het Ballet Kirchröatsjer Meëdsjer, maakten het compleet.

Comeback
Juist dat optreden - een laatste dans van het Ballet KM - was het hoogtepunt. En niet alleen voor mijn moeder, maar vooral ook voor onszelf. Ruim 10 jaar na dato hebben we nog een keer geknald voor publiek. Maar wat was nou het allerleukste daarvan? Dat we zelf zoveel lol hadden. Met name tijdens de repetities hadden we ontzettend veel plezier. Alsof we nooit gestopt waren. En toen ik tijdens een van die repetities van afstand naar de groep keek, dacht ik: dit willen beslist nog meer mensen zien.

Uiteraard zijn we niet meer 25 jaar oud, maar dat waren de Rolling Stones ook niet tijdens hun laatste tournee. En we hebben ook niet meer maatje 36, maar is dit niet in deze tijd van inclusiviteit juist wat we willen? Dat iedereen kan meedoen... Ik heb er wel ideeën over hoe we dit kunnen aankleden. Stylish, pittig en elegant moet de choreografie worden.

Maar ik wil eigenlijk wel eerst de mening van mijn lezers. Is het aan de orde? Is een revival van het Ballet Kirchröatsjer Meëdsjer een goed idee? En wat zou het publiek dan willen zien? Ik denk dat ik maar eens een poll ga maken. Laten we de opinie pijlen van het Limburgse volk.

Wordt vervolgd…